Frogner menighet, Oslo |
Åpningssiden med hovedmeny
Ansatte Barn, ungdom Gudstjeneste Kalender (hva skjer?) Menighetsrådet |
|
Tidl. andakter og prekener mens kirken er stengt under korona-krisen 2020: 19. mars 22. mars 26. mars 29. mars 2. april 5. april 9. april 10. april 12. april 16. april 19. april 23. april 26. april |
Andakt torsdag 30. april 2020 ved kapellan Arne Slørdahl
1. mai og kirken
For det andre: Jesus sier urealistiske ting om rikdom, penger og renter:
«Lån bort uten å vente noe igjen!» Her blir hele vårt økonomiske maskineri
kritisert, oljefondet vårt, bankvesenet, Verdensbanken. Tenk om vi hadde
fulgt Jesus? Eller i alle fall tatt opp kampen mot åger-renter? Da den
moderne industrialismen og kapitalismen for alvor slo inn i vårt land var
faktisk en god del prester kritiske og forsvarte arbeidernes rettigheter
mot pengegriskhet. Dette stilnet betraktelig etter den russiske
revolusjonen i 1917.
Arbeiderbevegelsen har derimot aldri likt begrepet barmhjertighet, for det
bekrefter maktforholdet mellom de som har og de som ikke har. Og har ikke
kirken også forstått det slik? Sokneprest i Gamle Aker på slutten av 1800,
Knud Krogh-Tonning, skrev: "Er det velgjørende for mottageren av en gave å
beveges til takknemlighet, så er det ikke mindre velgjørende for giveren å
øve barmhjertighet."
Men da skaper barmhjertigheten takknemlighetsgjeld, og videre avhengighet.
Den sementerer det maktforholdet arbeiderbevegelsen ønsket seg vekk fra.
De krevde i stedet rettferdighet: Slik som anstendig lønn for sin del av
produksjonsutbyttet, og som sikring av sine livsbetingelser i form av
fritid og hvile.
Spenningen ble veldig tydelig i kampen om offentlig fattighjelp. Mens
kirkelige røster fremhevet at det personlige forholdet mellom den
trengende og den givende var en avgjørende forutsetning for det gode
samfunnet, så mente arbeiderbevegelsen at barmhjertigheten ble stående i
veien for rettferdigheten. For eksempel så uttalte biskop Eivind Berggrav
seg skeptisk til ambisjonene om en statlig drevet velferdsstat med
begrunnelsen at den manglet barmhjertighetens indre varme.
Men er da barmhjertighet og rettferdighet fiender?
For Gud vil da også rettferdighet: "Som dere vil andre skal gjøre mot
dere, slik skal dere gjøre mot dem». Oppfordringene om fiendekjærlighet er
et radikalt uttrykk for dette. Og ordene om å ettergi gjeld er en praktisk
og ganske ekstrem konsekvens.
Jeg har enfoldig tenkt at barmhjertighet er satt sammen av barm og hjerte,
altså noe som beskriver eller er motivert av heftige følelser inne i meg.
Men barmhjertighet har en annen etymologi: "Be" er en forstavelse som
betyr for eller til. "Arm" er det samme som fattig. Og "hjerte" er
opprinnelig langt mer enn følelser, men hele registeret: Følelser,
kunnskap, innsikt, holdninger, vilje, handlinger...
Ordet Lukas brukte, oiktirmon (gresk), betyr også å lide med, klage med,
rope og handle for å forandre.
Det er et sånt hjerte den barmhjertige Gud har! Og det er sånt hjerte Gud
vil vi skal ha. Og Gud spør ikke etter følelsene til den barmhjertige!
Heller ikke hvilken tro han eller hun har.
Det er jo for eksempel poenget med fortellingen om den barmhjertige
samaritan (Luk 10,25-32) der Jesus gjør en uren, uglesett og fremmed til
helten i historien om hva det vil si å være den gode nesten. I dag ville
det ha vært en muslim, en av romfolket…? Og for hundre år siden kanskje en
arbeider.
Kanskje ville kirkens forhold til arbeiderbevegelsen vært bedre om den
hadde forkynt og representert en slik type barmhjertighet; med et større
fokus på virkeligheten sett nedenfra, og som ikke like lett har bekreftet
maktstrukturene. Kallet er jo å hjelpe maktesløse til oppreisning,
likeverd og frihet.
Barmhjertigheten er ikke rettferdighetens fiende. Barmhjertigheten er
rettferdighetens innerste og dypeste kilde - for den ser og forstår "de
fattiges" virkelighet, og går inn i den. Den solidariserer seg med den.
"Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig," sa Jesus. Gud viste sin
barmhjertighet ved at Jesus gikk inn i verden gjennom Jesus Kristus. Og
påsken er den guddommelige barmhjertighetens og rettferdighetens dypeste
mysterium.
Det er lett å innse at kirken skulle ha tatt imot arbeiderbevegelsen på en
annen måte. Kirkens talsmenn burde ha sett det rettmessige i kravet om en
velferdsstat for alle. Men historien får vi ikke gjort noe med. Vår
oppgave er å lese Jesu ord inn i vår tid og la dem bli utfordret av dagens
nød og bevegelser.
1. mai minner oss om å utvikle og styrke rettferdigheten. Og det samme
utfordrer Jesus oss til: "Vær barmhjertige, slik deres Far er
barmhjertig."
God 1. mai! |
|