Tidl. andakter og prekener mens kirken er stengt under korona-krisen
2020:
19. mars
22. mars
26. mars
29. mars
2. april
5. april
9. april
10. april
12. april
16. april
19. april
23. april
26. april
30. april
3. mai
|
|
Preken til hverdagsgudstjeneste torsdag 7. mai 2020 ved sokneprest
Margunn Sandal
Til utskriftsvennlig versjon
Joh 15,1-5 1 Jeg
er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. 2 Hver
grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer
frukt, renser han så den skal bære mer. 3 Dere
er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. 4 Bli
i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg
selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære
frukt hvis dere ikke blir i meg. 5 Jeg
er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye
frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.
Vi kan
fortsatt ikke ha gudstjenester i kirken på grunn av Korona-viruset. Men vi
kan ha dåp. Så førstkommende søndag bæres en liten jente, Victoria, opp
kirkegulvet. I dåpen blir hun en grein på Jesu vintre. Hun
blir podet inn, rett og slett. Og nå snakker vi i bilder, slik Jesus
gjorde. For noe av det vesentligste i livet kan vi ikke snakke om, uten å
bruke bilder. Dette treet som Victoria vi andre podet inn på, det har liv
i seg, det lever og det gir liv. I den gamle kirken San
Clemente i Roma, finnes det en mosaikk som uttrykker dette på en veldig
vakker måte. Midt i mosaikken ser vi Jesus henge på et kors. Men korset er
mer enn et kors, det er livets tre. For det vokser ut av jorden og vannet
og vegetasjonen. Og det sprer greinene sine utover, greiner som skal
symbolisere vinranker. De spruter av energi, men greinene er ikke bare
livfulle i seg selv. Mennesker og alle slags fugler og dyr, lever i
kraften av vintreet. Bildet viser oss noe som jeg synes er
spennende. Det som skjer med Jesus har ofte flere forskjellige betydninger
på samme tid. Det er ikke alltid så lett å få sagt med ord, men et bilde
kan uttrykke både doble og flerdoble meninger. Mosaikken i
San Clemente uttrykker at Jesu død og oppstandelse, som vi har markert nå
i påsken, den er livgivende på flere plan. Jesus ga sitt liv for
menneskene og vår verden, og han vant over døden. Det er livgivende for
oss. Fordi Jesus døde og sto opp får vi nytt liv i dåpen. Men korsdøden og
oppstandelsen angår ikke bare menneskene, den er livgivende i mye videre
forstand. Jesu seier på korset gir nemlig liv til alt, til fuglene, til
insektene, til planter, dyr og mennesker. Jesus kors er blitt livets tre.
Og den som hører sammen med ham, slik dåpsbarnet og alle vi andre får
gjøre, den har del i det som er nyskapende, både her i verden og i
evigheten. Ingen av oss presterer på egen hånd å bli en gren som gir frukt
på livets tre. Tvert imot på egenhånd tørker vi ut. Uten Jesus er vi som
visne grener. Mosaikken har også et annet perspektiv, og det
er at vi ikke kan høre sammen med Jesus uten å høre sammen med hverandre
og med livet i naturen. Men hva er beskjæringen, eller
renselsen av grenen et uttrykk for? Også det kan sikkert ha mange
betydninger. Ser vi på trærne som skal beskjæres, så er det noe som må
bort for at det nye livet skal slippe til. Og sånn kan det være i
menneskers liv også. Vi må la noe fare. Eller kanskje; vi skal ikke være
så redde for å miste, for nettopp det kan åpne for noe nytt.
Det er bare én ting vi må huske på, i en tid der mennesker blir
syke av hele tiden å skulle prestere, det er, at uansett hvor mye vi
prøver, så er ikke det nyskapende vårt verk.
Vi kan ikke holde oss selv og verden oppe på egen hånd. Livet
er noe vi får i gave fra Gud. Men vi kan øve oss på å ta imot, og å takke!
Martin Luther kunne ikke si det tydelig nok, at menneskets forhold til Gud
ikke dreier seg om hva det gjør, men om hva det er. Hvert
enkelt menneske er Guds verk, uansett hvem man er eller hva man gjør.
Ingen kan ikke prestere noe som har betydning for Gud. Og ingen ting av
det gode vi gjør kan vi skrive på egen konto. Men Gud kan virke gjennom
mennesker, og da kan det skje gode ting; da kan menneskene blomstre og
bære frukt til glede for hverandre.
Wikimedia Commons - License (CC-BY-SA 3.0)
|
|
|