Frogner menighet, Oslo |
Åpningssiden med hovedmeny
Ansatte Barn, ungdom Gudstjeneste Kalender (hva skjer?) Menighetsrådet |
|
Tidl. andakter og prekener mens kirken er stengt under korona-krisen 2020: 19. mars 22. mars 26. mars |
Preken 4. søndag i fastetiden - søndag 29. mars 2020 ved tidligere prost Arne Sand
Joh. 11, 45-53 45 Mange av jødene som var kommet til Maria og hadde sett det Jesus gjorde, kom til tro på ham. 46 Men noen gikk til fariseerne og fortalte hva han hadde gjort. 47 Da kalte overprestene og fariseerne sammen Rådet, og de sa: «Hva skal vi gjøre? Dette mennesket gjør mange tegn. 48 Lar vi ham holde på slik, vil snart alle tro på ham. Så kommer romerne og tar både det hellige stedet og folket vårt.» 49 En av dem, Kaifas, som var øversteprest det året, sa da: «Dere skjønner ingenting. 50 Dere tenker ikke på at det er bedre for dere at ett menneske dør for folket, enn at hele folket går til grunne.» 51 Dette sa han ikke av seg selv, men fordi han var øversteprest det året, talte han profetisk om at Jesus skulle dø for folket. 52 Ja, han skulle ikke bare dø for folket, han skulle også samle til ett de Guds barn som er spredt omkring. 53 Fra denne dagen la de planer om å drepe ham.
Vi feirer siste søndag før påske og da handler tekstene om det som skal skje i påsken. Fra gammelt er påsken kirkeårets store fest, (ikke jula som vi har vent oss til, Jesu fødsel begynte kirken å feire først på 400- tallet - for jøder er ikke vant med å feire fødselsdager). Men egentlig er hver eneste søndag en påskedag. Hviledagen var jo
lørdag fra gammelt, fra da de ti bud ble gitt og hviledagen ble
innstiftet. Men etter Jesu oppstandelse fra de døde skiftet de første
kristne helligdag til første dag i uken, til søndagen, den dagen Jesus kom
ut av graven. Dette skiftet av helligdag ble begynnelsen på den kristne
kirke. Første Mosebok 22.1-14 Men bakgrunnen er grei nok: På Abrahams tid var det vanlig blant noen
folkeslag å ofre barn til gudene for å gjøre opp for sine synder. Denne
fortellingen er tatt med for å forsikre om at slik ønsker ikke Guds folk
Israel at det skulle være med deres gudsdyrkelse. Barneofringer var
forbudt. Hovedtemaet er at den gamle pakts ofringer i templet har fått sin
fullbyrdelse i Kristus. Han blir sett på som en ofrende øversteprest. Ved
sin død gikk han inn i det himmelske tabernakel med det en gang for alle
gyldige forsoningsblodet. Offerpraksisen i den gamle pakt var kun av
forberedende art. Den viser fram mot Jesu forsoningsverk som overgår den
gamle pakts måte å forsone seg med Gud på. Jesu offer er det dette hele
tiden har siktet fram mot, uten ham ville den gamle pakts ofringer ikke
hatt noen verdi. Som så ofte i Johannesevangeliet beveger ordene seg på to plan
samtidig: Det ytre planet tolker overpresten Kaifas: "Det er bedre at ett
menneske dør enn at hele folket går til grunne". Det indre planet er at
dette går dypere enn Kaifas aner. Kaifas var realpolitiker: Alt oppstyret
med Jesus var farlig for jødene. Romerne kunne komme til å ta fra dem den
lille frihet de ennå hadde som okkupert stat, nemlig deres religiøse
frihet. De hadde fått lov å ha sin tempeltjeneste og det var ingen
selvfølge i Romerriket. Nå var lederne redde at denne viktige frihet var i
fare. Folket ville ha det til at Jesus var Messias, og slike frigjørere
slo romerne hardt ned på. Det kunne bli et blodbad. Kaifas tenkte på
folkets sikkerhet og folkets beste. Og som ansvarlig for tempeltjenesten
var det viktig for ham at tjenestene der ikke måtte stanse. Det var både politiske og religiøse grunner til at Jesus måtte dø. For
Kaifas hadde det religiøse også et ytre plan. Jesus hadde kritisert
folkets ledere for å være hyklere og anklaget dem for å bruke religionen
til egen vinning. Ikke rart at de ønsket å bli kvitt ham! Det var selvsagt nokså urettferdig å ofre Jesus som dog var uskyldig, men Kaifas mente logisk nok at det tross alt var bedre at ett menneske døde enn at hele folket gikk til grunne.
I denne replikken snublet Kaifas over sannheten om Jesu død: ETT
MENNESKE DØR FOR FOLKET. Selv aner ikke Kaifas dybden i sine egne ord, at
han forkynner Guds vilje med Jesu liv og med Jesu død. Evangelisten føyer
nesten ironisk til at han talte profetisk fordi han var øversteprest det
året. Han talte på Guds vegne. Men fordi vi har fått denne tro at Jesus døde for oss, for våre synder,
kan vi ta syndene fram her i kirken og legge dem over på ham som som bærer
verdens synd. Deretter kan vi lovprise Gud og høre på hva han vil si oss. Gudstjenesten avspeiler det våre liv skal være: En vandring mot Gud. Og
veien mot Gud er veien via døden. Det har Jesus vist. Derfor er hans død
ingen ulykke, den er et gjennombrudd for menneskenes vei mot Gud. Derfor
får vi også lov til å se vår egen død som et gjennombrudd på vår vei fram
mot Gud. Hele vårt liv er vi på vei mot Gud og til slutt skal alt som
stenger denne veien være borte. Ved alterbordet i det hellige sakramentet møter Gud oss så sterkt og så
nært som det går an å komme ham i dette liv. Det er derfor vi kan synge:
|
|