Januar 2007:
Arne Slørdahl ny kapellan i Frogner
- En prest skal bekrefte troen hos folk
Den nye kapellanen i Frogner og Bygdøy menigheter kan med større rett
enn mange andre kalles en sekstiåtter. Men 1968 er ikke for ham først og
fremst studentopprørets år, 1968 er det året han selv kom til verden.
Dermed gjorde han sine viktigste studenterfaringer i 1990-årene. I et
teologistudium er det mye teori. Arne Slørdahl sørget for å balansere
teorien med praktisk menighetsarbeid i Tonsen. Der var han
ungdomsarbeider, blant annet som hovedleder for Tensing-koret med ansvar
for musikal. Et halvt år tok han også helt pause i studiene for å være
kateket. Erfaringene fra konfirmantkull på 150 ungdommer kan komme godt
med når han i Frogner og Bygdøy vil være den av de tre prestene som skal
ha et spesielt ansvar for barne- og ungdomsarbeidet.
- Hvis du har hatt ansvar for et Tensing-kor, må vel
det bety at musikk er viktig for deg?
- Ja, og i min ungdom spilte jeg mye trompet. Jeg øvde
iherdig og tenkte faktisk på å bli musiker. Men jeg fant snart ut at det å
satse på Musikkhøgskolen ble for krevende, og så ble det teologi på
Menighetsfakultetet i stedet. Etter hvert har jeg også vært borti andre
instrumenter, som piano og slagverk. Og i gudstjenesten er jeg glad for å
kunne messe liturgiske ledd.
Fra Kristiansund til Frogner
Etter studiene var Slørdahl vikarprest i Rødtvedt
menighet i Oslo før han i 1997 kom til Markus og Lovisenberg. Så selv om
han er født og oppvokst i Kristiansund, - et meget godt sted å vokse opp,
som han sier, har han for lengst slått rot i Oslo. Nå bor han sammen med
sin kone og en liten datter på nesten to år i Markus menighetshus i
Schwensens gate. Familieforøkelse er ventet i februar. Og til sommeren
flytter prestefamilien inn i den ledige presteleiligheten på Bygdøy.
- Betyr det at du mest skal være Bygdøy-prest i forhold
til Frogner?
- Nei, jeg er ansatt i Frogner og Bygdøy menigheter, og
selv om jeg skal bo på Bygdøy, betyr ikke det at jeg først og fremst skal
være prest for Bygdøy. Prestetjenesten i de to menighetene skal fortsatt
ivaretas i fellesskap av alle de tre prestene, og i den grad jeg skal ha
noe hovedansvar, vil det være for barn og unge, uavhengig av om det er i
Frogner eller Bygdøy, sier Slørdahl.
Selv om det nå blir boende en prest på Bygdøy, betyr
altså ikke det en tilbakevending til den ordningen som var da Bygdøy hørte
til Skøyen prestegjeld. Den gangen hadde presten som bodde i den
leiligheten som Slørdahl snart flytter inn i, stipulert 75 % av sin tid
til Bygdøy og resten til Skøyen. Da Bygdøy menighet etter eget ønske for
noen år siden ble overført til Frogner prestegjeld, og den totale
presteressursen for Frogner og Bygdøy ble redusert fra 3,75 stillinger til
3 stillinger, falt samtidig øremerkingen av noen av disse stillingene til
Bygdøy bort.
- Har du noe forhold til Frogner fra før?
- Jeg kan nok ikke skryte på meg så mye der. Fra
litteraturen kjenner jeg Saabye Christensens ungdomsskildringer derfra, og
selv har jeg hatt litt slekt der. Gjennom det felles opplegget for
konfirmanttiden i domprostiet har jeg også stiftet bekjentskap med
konfirmanter fra Frogner. Og jeg kjenner prestene og organisten. Men selve
Frogner-strøket har jeg ikke så mye personlig erfaring fra. Jeg har
trivdes i strøket rundt St.Hanshaugen, og jeg tror jeg kommer til å like
Frogner også. Jeg liker gatene og er tiltalt av arkitekturen.
Kontakt med konfirmanter krever ekthet
- Hvilke ønsker har du for ditt virke i Frogner?
- Jeg har en grunnholdning om at det i begynnelsen er
viktig å føle seg litt fram og bli klar over hvilke forventninger som
eksisterer. Jeg kommer ikke med noen store prosjekt som jeg ønsker å
presse i gang sånn med det samme. Men noe av det som ligger meg på
hjertet, er kontakt med skoler, og ikke minst et konfirmanttilbud med god
kvalitet i undervisningen.
- Hva legger du da i kvalitet?
- Konfirmantundervisningen må være pedagogisk god, den
må oppleves som aktuell, og den må gi konfirmantene et kjennskap til
kirken som får dem til å føle at de hører til der. Konfirmanttiden er en
unik sjanse til å gi slike opplevelser.
- Hvilke arbeidsoppgaver setter du mest pris på som
prest?
- Her kan jeg gjerne fortsette å snakke om
konfirmantarbeidet og kontakten med den aldersgruppen. For slik kontakt
krever ekthet, det nytter ikke å komme med noe som ikke er jordnært. Jeg
er også glad i dåpsarbeid, kontakten med foreldre og dåpssamtaler.
Opplevelsen av å få barn er litt religiøs, troen kan komme nærmere da.
Videre er jeg glad i å forrette gudstjenester, og særlig den liturgiske
biten. Jeg kan vel karakterisere meg som en breddetype som liker det meste
i prestegjerningen. Det er en enorm variasjon i dette yrket, fra det å
være til stede i menneskers sorg til å drive med papirarbeid.
- Hvordan ser du på den pågående statskirkedebatten?
- Jeg tror at folkekirken kommer til å bestå uavhengig
av utfallet av denne saken. Folkekirke kan riktigbok lett bli et
svada-begrep, jeg liker bedre å si at det er viktig med en kirke for
folket. Når det gjelder selve statskirke-spørsmålet, ser jeg det
prinsipielt vanskelige i en slik ordning, og jeg stemte mot da saken var
oppe i menighetsrådet - og kom i mindretall der. Men dette
ordningsspørsmålet er ikke avgjørende viktig for meg.
Ikke all tro er så synlig
- Er vi på vei mot en avkristning i Norge? Hva er
egentlig religionens plass i dag?
- Mange tall for religiøs aktivitet går ned, det er
riktig. Samtidig tror jeg vi i dag også opplever en religiøs sjenanse hos
folk, og det er en stor kommunikasjonsutfordring for kirken. Det er mye
tro som en ikke ser til daglig. For meg er det viktig å bekrefte den troen
som er hos folk. Det er noe av det som er det positive ved dåpssamtaler.
Mange har en tro, selv om den ikke nødvendigvis er så dogmatisk tydelig.
Og da må en prest bekrefte den før en kan få folk inn i et
menighetsfellesskap. Det er mange fordommer blant folk om hva en menighet
er.
- Er det etter din mening mange ekskluderende trekk ved
et vanlig menighetsliv, eller er de fordommene du nevner, stort sett
ubegrunnet?
- Det danner seg lett enkle oppfatninger, f.eks. om
prester som bare er opptatt av sex. Jeg kjenner ikke disse prestene. Noe
liknende kan også sies om menighetslivet.
- Hva kan folk som tilhører de såkalt indre sirklene i
en menighet, gjøre for å motvirke eventuelle fordommer?
- Jeg tror noe av det viktigste er måten man omtaler
dem på som ikke tråkker ned kirkene. Ikke kall dem kirkefremmede eller
ikke-kristne. Ord skaper virkelighet. Selv bruker jeg konsekvent "kristen"
om alle som er døpt, hvis de da ikke selv tar avstand fra det. Det er en
sosiologisk størrelse - og så blir det opp til Gud å se i deres indre.
Andre merkelapper kan være ekskluderende.
- Hva skal man egentlig med kristendom i dag?
- Det er jo ikke noe man trenger materielt. Men
kristendommen gir en livsfortolkning og en tilhørighet som går utover det
vitenskapen eller forbrukersamfunnet kan gi oss.
- Har du som prest hatt bruk for det du i et mangeårig
studium lærte av teoretisk teologi, eller er praktiske og mer
mellommenneskelige spørsmål viktigere i det daglige?
- Det kan nok være en fare for at det fagteologiske
kommer litt i bakgrunnen. Jeg skulle gjerne hatt mer tid til teologisk
fordypning. Det er samtidig vanskelig å skille ut bestemte kunnskaper som
har vært til nytte, det er mer snakk om en modningsprosess der teori og
praksis må knyttes sammen.
- Hva har jeg nå glemt å spørre deg om som du gjerne
vil få sagt?
- Du må få fram at jeg gleder meg til å komme til
Frogner og Bygdøy, selv om det ikke er en stilling som jeg har søkt. I
forbindelse med en omorganisering av prestestillinger i Oslo domprosti,
med en viss samlet nedbemanning, ble jeg spurt om å ta denne stillingen,
som var ledig etter at Sivert Angel sluttet. Jeg ser virkelig fram til å
begynne den 16. januar!
Og under høymessen i Frogner kirke søndag 21. januar
innsettes Arne Slørdahl i sin nye stilling. Velkommen skal han være!
Av Jardar Seim, 11. januar 2007.
|