Negative virkninger også for Frogner menighet.
Byrådet i Oslo (Høyre og Fremskrittspartiet) la i september
2005
fram sitt forslag til budsjett for Oslo kommune 2006.
Bevilgningen til kirken framkommer som overføring til Kirkelig
fellesråd i Oslo (se
budsjettforslaget for næring og kultur, side 33), som så fordeler beløpet videre på de enkelte
menigheter. Driftstilskuddet er foreslått redusert med
7,7 mill. kr. fra 2005 til 2006 (9,1 % lavere). Når det også
tas hensyn til antatt lønns- og prisvekst (ved siden av
lønninger er en uvanlig stor andel av utgiftene er knyttet til
kraftkjøp og nettleie), vil det ifølge kirkevergens
beregninger mangle 13,7 mill. kr. for å kunne videreføre
dagens drift. (Omtalt i saksforelegget til sak 27 på møtet i
Kirkelig fellesråd 11. oktober 2005.) Tilskuddene til Den
norske kirkes menigheter utløser samtidig tilsvarende tilskudd
til andre trossamfunn i forhold til medlemstallet. Det samlede
tilskudd til Den norske kirke og andre trossamfunn må derfor
øke med 17,5 mill. kr. for å opprettholde driften på samme
nivå som i 2005. Til dette kommer at det bare er avsatt 8
mill. kr. til investeringer (34 % lavere enn i 2005). Den
planlagte omfattende rehabiliteringen av Oslo domkirke, som
gjør at kirken trolig blir stengt i 3 år fra april 2006, er
holdt utenfor i denne sammenhengen. Finansieringen er her av
en litt annen art, låneopptak med bruk av statlige ordninger
for rentekompensasjon og momskompensasjon.
Hva kan virkningene av budsjettforslaget bli for menighetene
og kirkene i Oslo? Kirkevergen har satt opp en liste over
tiltak som kan bli nødvendige hvis forslaget blir vedtatt av
bystyret. Slike tiltak er blant annet overføring av
investeringsmidlene til drift, samordning av seremonier i
Oslo-kirkene (kirkemedlemmene kan ikke regne med å kunne
benytte egen soknekirke ved vigsel, dåp eller gravfred, slutt
på vigsler på fredager og lørdager osv.), fullstendig kutt av bevilgninger
til 8-10 menigheter, dvs. at de menighetene som blir valgt ut,
mister alle midler til stillinger (utenom statlige stillinger
som prestestillingene),
vedlikehold, kraft- og nettleie. I praksis må da kirkene
stenges. Dette er i strid med Kirkeloven. Men Kirkelig
fellesråd skal ifølge den samme loven få sine nødvendige
utgifter til drift dekket av kommunen (kirkelovens § 15
handler temmelig detaljert om kommunens økonomiske ansvar).
Hva får budsjettforslaget å si spesielt for Frogner
menighet? Vi har i en årrekke blitt forespeilt utvidelse
av kontorene, som byr på svært dårlige arbeidsforhold for de
ansatte. Og ikke minst er vi stilt i utsikt betydelige midler
til en fullstendig oppussing og rehabilitering av kirken
til dens 100-årsjubileum i 2007. I tillegg er behovet for nytt
orgel til Frogner kirke stort. Fra Kirkelig fellesråd
har det vært en bevisst politikk å ferdigstille nedslitte
kirker én og én i forbindelse med store jubileer i stedet for
å lage mange små klatteprosjekter. Frogner menighet har derfor
vært tålmodig i påvente at det snart er vår tur. Flere Oslo-kirker
har de siste årene "blitt nye" på denne måten. Den siste kirken
som fikk nyte godt av denne måten å budsjettere på, var Ullern kirke.
Men selv om Frogner
kirke har hatt høy prioritet i fellesrådets budsjettforslag
til kommunen de siste årene, ble det verken i 2004 eller 2005
ble gitt midler. Hvis ikke bystyret bevilger mer enn byrådet
har foreslått, blir det heller ikke noe på 2006-budsjettet, og
da kan 100-årsjubileet i 2007 bli en tristere opplevelse enn
beregnet. Kirkelig fellesråd foreslo våren 2005 overfor Oslo
kommune at Frogner kirke skulle få 11,6 millioner på
2006-budsjettet til rehabilitering inkludert kontorer (med
oppfølging i 2007). På Kirkelig fellesråds gjeldende
rehabiliteringsplan for alle
kirker i Oslo, der behovene er registrert og kostnadene
kalkulert eller stipulert, er Frogner kirke oppført med 4
millioner til utvendig rehabilitering tak og fasader, 4
millioner til innvendig oppussing, 8 millioner til nytt orgel,
200 000 til utomhusanlegg og 5 millioner til kontorer.
Bystyret vedtar budsjettet i desember. De drastiske
reduksjonene på kirkebudsjettet for Oslo må bort. Og på dette
budsjettet burde det nå være
Frogners tur til å bli tilgodesett med investeringer fram mot
kirkejubileet i 2007 - etter å ha fått de
prioriterte bevilgningsforslagene strøket år etter år.
Til toppen |