2015:
Musikkvideo med nakenscener foran alteret i Frogner kirke
Musikkvideoen "Father" med Tooji (Touraj Keshtkar) ble lansert 8. juni.
Gjennom den står artisten, kjent fra Melodi Grand Prix i 2012, fram
som homofil. Han har tidligere avvist å svare på spørsmål om sin
seksuelle legning. Videoen er spilt inn i Frogner kirke og vil være
Oslo Prides offisielle pridelåt i 2015. Oslo Pride foregår 19.-28.
juni. Videoen kulminerer med en
stilisert
samleiescene mellom artisten og en "prest" foran alteret.
Den er tilgjengelig både på YouTube og i flere nettaviser. På
nettstedet til Oslo Pride ligger dessuten et bilde fra videoen som
blikkfang (et nakent par i omfavnelse foran alteret i Frogner
kirke). Frogner menighetsråd har gitt tillatelse til innspillingen,
men leder av menighetsrådet, Tellef Raustøl, uttalte etter å ha sett
filmen, at det er scener der som ikke samsvarer med den
prosjektbeskrivelsen som lå til grunn for vedtaket. Biskop Ole Chr.
Kvarme kalte det et
grovt misbruk av kirkerommet når det brukes som visuell kulisse for
seksuelle scener i en kommersiell produksjon, og at det som har
skjedd, bryter med reglene og forskriftene for bruk av kirkens rom.
Etter forespørsel fra opplasteren ble videoen på YouTube etter noen
timer påført aldersbegrensning, "da videoen kan være upassende
for enkelte brukere", som det heter. På kirkekaffen etter
gudstjenesten søndag 14. juni orienterte sokneprest Margunn Sandal,
med tilslutning fra MR-leder Tellef Raustøl, om hva som hadde
foregått sett fra deres synspunkt. Flere av de fremmøtte gav uttrykk
for til dels meget sterk kritikk av det som hadde skjedd, inkludert
menighetsrådets behandling av saken og den tillatelsen til
filmopptak som ble gitt. Ingen utenom medlemmer fra menighetsrådet
uttrykte støtte til rådets vurderinger. Se også den
uttalelsen som ble sendt ut av menighetskontoret mandag 15.
juni.
Pressemeldingen fra Oslo biskop
(8. juni 2015) ser slik ut:
"Jeg ble informert om saken etter at det var gjort vedtak i Frogner
menighetsråd om å leie ut kirkerommet og opptakene var gjort.
Uavhengig av musikkvideoens budskap og avsender er opptak av intime
scener foran alteret helt uakseptabelt, og er en grov misbruk av
kirkerommet. Kirkerommet skal aldri benyttes som visuell kulisse for
seksuelle scener i en kommersiell produksjon, og det som her er
skjedd bryter med de
regler og forskrifter vi har for bruk av kirkens rom. Utover
dette er det ikke naturlig for meg å kommentere saken ytterligere,
sier Oslo biskop."
I tillegg la biskopen senere på dagen ut følgende
saksopplysning:
I og med at vedtaket var gjort og klagefristen for vedtaket om å
leie ut kirken var gått ut før biskopen ble orientert, var det ikke
mulig for biskopen å stoppe bruken av Frogner kirke som kulisse i
musikkvideoen. Brudd på reglene er i etterkant fulgt opp med
representanter for menighetsrådet.
Leder i Frogner menighetsråd, Tellef Raustøl,
har 8. juni 2015 avgitt følgende
uttalelse:
"20. april fikk
Frogner menighet en henvendelse fra artisten Tooji Keshtkar om lån
av kirken til musikkvideo/kortfilm. Han presenterte et prosjekt som
var støttet av Fritt Ord og LLH, blant andre. Intensjonen med
prosjektet var ”… å ta opp og bidra i den viktige debatten om
homofile med religiøs bakgrunn og tro (…) og bidra til å skape et
rom for økt forståelse, åpenhet og toleranse i samfunnet på tvers av
legning og religiøst ståsted.”
Kunstprosjektet
beskriver blant annet en hovedscene som også er en drømmesekvens
oppe ved alteret. I denne scenen skal det være to nakne menn som er
intime gjennom omfavnelse og blir velsignet av englevinger. Scenen
skulle være poetisk, statuesk og symbolsk. I søknaden het det at
menigheten skulle få se et førsteutkast på det ferdige resultatet
for at man skal være sikker på at man er enige og ikke støter noen.
22. april fatter
Frogner menighetsråd følgende vedtak: ”Frogner menighetsråd gir
tillatelse til at Frogner kirke brukes under filminnspillingen av
musikkvideoen. Tilretteleggelse skjer av staben.”
27. april blir det
gjort filmopptak.
I videoen er
hovedscenen blitt en elskovsscene som går langt ut over det som er
beskrevet i prosjektet menighetsrådet fikk seg forelagt.
Sokneprest og
menighetsrådets leder har i møte med produsenten inngått avtale med
dem om å fjerne interiøret i kirken fra elskovsscenen. Vi beklager
at denne avtalen ikke er fulgt opp. Da vi innså dette ba vi om at
scenen ble tatt ut i sin helhet. Det er heller ikke gjort."
I et
intervju som NRK Østlandssendingen den 8. juni hadde med
menighetsrådsleder Tellef Raustøl, heter det blant annet:
"Raustøl sier de ble invitert til et kunstprosjekt med to nakne menn
i en omfavnelse.
- Scenen skulle være poetisk og symbolsk. Vi skulle få se et
førsteutkast og det ferdige resultat slik at vi ikke skulle støte
noen.
- Men slik gikk det ikke?
- Nei, slik gikk det ikke. I videoen er det en elskovsscene som er
langt utover det som er beskrevet i det prosjektet menighetsrådet
fikk seg forelagt."
Sokneprest Margunn Sandal har ikke avgitt noen
egen uttalelse, men henviser til menighetsrådsleders uttalelse. Hun
har likevel gitt korte kommentarer i noen avisintervjuer.
Dagbladet Dagen i Bergen har presentert saken slik
(10. juni 2015):
Forferdet menighet tar kirkerommet tilbake
Av Johanna
Hundvin Almelid
Folk i Frogner menighet i Oslo reagerer med
forferdelse etter at det ble kjent at kirken deres har blitt brukt
til homo-sex.
Menigheten kom i medias søkelys i forbindelse med
det artisten Tooji Keshtkar omtaler som et kunstprosjekt.
Musikkvideoen «Father» viser artisten Tooji og presten i intime
scener foran alterringen.
Tellef Raustøl, leder for
menighetsrådet er selv fast kirkegjenger i Frogner menighet. Han
tror ikke videoen kommer til å ødelegge for hans opplevelse av
kirken i tiden fremover.
– Men det som har skjedd, tar vi klart
avstand fra, sier han
Tilbakelagt
– Kommer innholdet i denne
videoen til å virke forstyrrende for deg neste gang du sitter i
kirken og ser fram mot alterringen?
– Nei, overhodet ikke. Dette
er tilbakelagt, og jeg kommer ikke til å ha det med meg videre. Vi
har et nydelig alterparti i kirken som jeg vil se mot. Der står det
«Jeg vil gi dere hvile». Det blir mitt fokus, sier han.
Oslo-biskop Ole Christian Kvarme reagerte mandag sterkt på videoen.
Han reagerer sterkt på at krikerommet benyttes som visuell kulisse
for seksuelle scener i en kommersiell produksjon.
– Uavhengig av
musikkvideoens budskap og avsender er opptak av intime scener foran
alteret helt uakseptabelt, og er et grovt misbruk av kirkerommet
skriver han. Ord og bønn Hans Arne Akerø arbeider i
Kirkerådet som seksjonssjef for gudstjenesteliv og kultur. Han sier
i en kommentar til Dagen at kirken ikke har noe ritual for å «ta
tilbake» en kirke som har blitt krenket eller brukt til andre formål
enn det skal brukes til. – Det grunnleggende prinsippet som er i
kirken er at alle ting helliges ved Guds ord og bønn. Ved at det
feires gudstjeneste, og ved og ord og sakrament, så helliges huset.
Det er i grunnen det eneste som trengs.
Akerø peker på at det er
lenge siden opptaket skjedde, og at menigheten har hatt en rekke
gudstjenester i etterkant. Han tror likevel det kan være lurt å si
noe om saken i en gudstjeneste, og orientere om det som har skjedd,
men at det er helt opp til den enkelte prest sitt skjønn.
Akerø
viser også til den gamle klokkerbønnen, som kan være en god bønn i
en slik situasjon: «Herre, jeg er kommet inn i dette ditt hellige
hus...»
Fortvilet Raustøl forteller at de sterkeste
reaksjonene kommer fra folk som er bærere av menigheten. – De er
forferdet og fortvilet. I tillegg er det en del eksterne folk som er
interessert i saken, og som vil ha en forklaring på hva som har
skjedd, sier han.
Sokneprest Margunn Sandal sier i et intervju
med VG at Tooji fikk låne kirken til video-innspillingen fordi
Frogner menighet ønsket å støtte kampen for homofiles rettigheter.
Vi opplever at kirken skylder å komme de homofile i møte og åpnet
kirken for å støtte kampen for likeverdig kjærlighet med kirkens
velsignelse, sier hun.
Se
også
originaloppslaget i Dagen.
|
|
Menighetsrådets behandling
Menighetsrådets behandling av saken om utleie av Frogner kirke til
innspilling av musikkvideo skjedde på møte 22. april 2015. Møtebok
(protokoll) for det møtet var satt opp til godkjenning på MR-møtet
20. mai. Det møtet ble imidlertid avlyst på grunn av for mange
forfall. Godkjenning av møtebok skjedde derfor på det ordinære møtet
den 3. juni. Den godkjente møteboka
ble den 10. juni frigitt av menighetsrådet v/ sekretæren til
offentliggjøring.
14. juni: Beklagelse fra sokneprest og
MR-leder
Fra menighetskontoret ble det mandag 15. juni sendt ut følgende
melding:
På kirkekaffen søndag 14.6.2015 orienterte sokneprest Margunn Sandal
og menighetsrådsleder Tellef Raustøl om prosessen i tilknytning til
"videosaken" i Frogner kirke. Det kom fram alvorlige og kritiske
kommentarer til menighetsrådets saksbehandling, til selve vedtaket
om å leie ut kirken og til mangelen på tilsyn under opptakene. Mange
av de frammøtte ga uttrykk for sinne og sorg over at kirkerommet var
blitt brukt på denne måten. Sokneprest og menighetsrådsleder
beklaget det som har skjedd. De som ønsker nærmere innsyn i
sakspapirene, kan ta kontakt med menighetsforvalter Thomas
Ekeberg-Andersen.
Debattinnlegg av Fred Søndby
Tidligere menighetsforvalter i Frogner
menighet, Fred Søndby, har 10. juni 2015 offentliggjort
dette innlegget på Vårt Lands "Verdidebatt":
Kirkens alter - stedet der Gud taler!
"Når jord og himmel møtes her, når Jesus Kristus er oss nær;
da vet vi livets krefter gror, i kirkens rom - ved alterbord!" Denne
sterke salmen skrevet av Gerd Grønvold Saue har sunget sterkt i mitt
indre de siste dagene!
Jeg ønsker ikke å bruke spalteplass verken her på Verdiebatt eller
andre steder for å diskutere seksuell legning eller kunstneriske
ytringer. Men på bakgrunn av at jeg føler en dyp smerte og uro i
mitt indre over hvordan artisten Tooji har fått anledning til å
bruke alteret i Frogner kirke sammen med en skuespiller til å
framføre sitt anliggende, ønsker jeg å si dette:
Den kristne kirke - hvor i verden den enn finnes - er oppført fordi
den skal oppleves og benyttes som Guds hus. Og i dette huset, som er
vigslet til lesning og forkynnelse av Guds ord, og til bønn og
lovsang, kreves det såvel god dømmekraft som kristen erfaring når en
skal vurdere hva som kan framføres i kirkens hellige rom.
I 8 år, fra 2004 til 2012 var jeg menighetsforvalter i Frogner
kirke, og hadde fullmakt fra menighetsrådet til å gjøre avtaler om
konserter og andre arrangementer som skulle framføres i kirken.
Hadde programmet et klart kristent innhold, og ellers ikke brøt med
en vanlig kristen forståelse, kunne jeg gjøre slike avtaler direkte
med aktuelle kor og grupper. Men var dette mer tvilsomt, måtte jeg
la saken gå via prest og menighetsråd.
Fra tid til annen kom det forespørsler om leie av kirken for opptak
av ting som skulle brukes i reklameøyemed, ofte med mer eller mindre
komiske tilsnitt. I forståelse med mine foresatte sa jeg konsekvent
nei til slike forespørsler. Det var to tungrtveiende grunner til
dette. Den ene grunnen er, som jeg innledningsvis var inne på - at
kirkens rom er et Guds hus, og at vi bør vise respekt for det
hellige rommet, der menigheten kommer sammen for å høre Guds ord. En
annen grunn til at vi ikke ønsket reklamestunt i kirkerommet var
fordi vi vet at mange har opplevd å ta farvel med sine nærmeste
kjære nettopp i dette rommet. Tanken på at de samme menneskene
kanskje rett etterpå skulle oppleve å se dette rommet som bakgrunn
for et reklamestunt på TV, gjorde at vi sa nei til slike opptak, og
kanskje tapte noen reklamekroner på det.
Jeg skal som nevnt ikke kommentere artisten Toojos motivasjon og
bakgrunn for sin opptreden i Frogner kirke - men det både forundrer
meg og uroer meg at de ansvarlige i Frogner menighet kunne gi sin
tillatelse til en slik bruk av kirkerommet.
Det var for meg sterkt å se at kirkerommet ble brukt på denne måten,
der ordene av Jesus "Jeg vil give eder hvile" stod som et
bakteppe for noe som i så liten grad hører hjemme i et kirkerom. Jeg
tror for øvrig også at artistens budskap hadde stått seg på å bli
framført på en annen arena enn dette. Vi skal ikke forvente at alle
aktører skal kunne bedømme hva som skal kunne framføres i et
kirkerom. Men fra den stedlige kirkeledelse må en kunne forvente
dette!
Følg debatten om dette innlegget på
Verdidebatt.no.
|