Margunn Sandal ny sokneprest i Frogner
Margunn Sandal har takket ja til stillingen som sokneprest i
Frogner. Se mer om prosessen nedenfor.
Den ledige soknepreststillingen i Frogner etter
Paul Nome
Ved fristens utløp 24. april 2013 hadde 11 menn og 5 kvinner søkt
soknepreststillingen i Frogner etter Paul Nome. Etter det er ytterligere
én søknad godtatt av stiftsdirektøren, selv om den kom etter fristens
utløp. Søkerne er i alfabetisk
rekkefølge:
• Sindre Hasselknippe (35)
• Jon Petter Heesch (40)
• Ernst-Modest Herdieckerhoff (50)
• Tore Holmquist (59)
• Gunnar Jóhannesson (36)
• Anne Helene Jørstad (53)
• Kristian Lassen (58)
• Øivind Lunde (58)
• Dagfinn Magnus (61)
• Helga Maria Myklebust (45)
• Ragnar Ringen Petersson (58)
• Margunn Sandal (51)
• Barbro Schmedling (47)
• Arne Øyvind Slørdahl (45)
• Cecilie Jørgensen Strømmen (54)
• Thomas Wagle (38)
• Ingrid Elise Wergeland (58)
Se også
den offentlige søkerlisten med angivelse
av nåværende stilling og bosted.
Prosessen videre
Etter at søknadene var kommet inn, ble det valgt
ut et
passende antall kandidater til intervju - de søkerne
som syntes å være best kvalifisert til stillingen. De som kunne
komme med forslag, var menighetsråd, tillitsvalgte, prost og personalsjef i
bispedømmet.
Biskopen avgjorde så i samråd med
stiftsdirektøren hvem som skulle intervjues, og innkalte
intervjukandidatene. (Fungerende biskop i denne tiden har vært prost
Trond Bakkevig.) Dessuten kunne innstillingsrådets medlemmer
kreve at også andre intervjukandidater ble innkalt. Innstillingsrådet består av
prosten, stiftsdirektøren og en representant for tjenestemennene
(oppnevnt av den fagforeningen som organiserer flest prester i
bispedømmet), med prosten som leder. (Fungerende domprost i denne
tiden har vært domkirkeprest Øyvind Kvarstein.) Hvem som innkalles og møter til
intervju, er unntatt offentlighet.
Etter intervjurunden ble det innhentet
referanser, som ble oversendt til
innstillingsrådet og menighetsrådets representant.
Menighetsrådet måtte vedta sin rådgivende uttalelse om
hvilke tre av søkerne som ønskes tilsatt, senest den 28. mai.
Rangeringen av kandidatene er et offentlig vedtak, mens begrunnelse
og vurderinger er unntatt offentlighet.
Frogner menighetsråd har uttalt seg om hvem som bør bli ny
sokneprest
På sitt møte 21. mai skulle Frogner menighetsråd
utttale seg om hvilke
tre av de 17 søkerne som rådet ønsker tilsatt. Det var seks
stemmeberettigede til stede på møtet. Følgende to søkere ble rangert, da
rådet ikke ønsket å rangere tre:
1) Margunn Sandal, med 4 stemmer. Arne Slørdahl fikk 2 stemmer.
2) Arne Slørdahl, med 5 stemmer, 1 stemme var blank.
Siden prestene i Frogner også har Bygdøy
menighet som tjenestested, har Bygdøy menighetsråd
anledning til å uttale seg om ansettelsen. Også der var det 6
stemmeberettigede på møtet, Avstemningen på Bygdøy fikk følgende utfall:
1) Arne Slørdahl, 6 stemmer
2) Margunn Sandal, 6 stemmer
3) Cecilie Jørgensen Strømmen, 6 stemmer.
Tilsettingen ble i neste instans behandlet av innstillingsrådet,
som skulle avgi sin innstilling 3. juni. Den er
bare partsoffentlig. Ny sokneprest tilsettes så av Oslo bispedømmeråd på
møte 19. juni. Normalt får den tilsatte da 8 dager på å takke ja til
stillingen. Men arbeidsavtale kan ikke skrives før
politiattest er levert.
I tilsettingsprosessen skal prioriteringen av
søkerne foretas ut fra en helhetsvurdering der det legges vekt på
utdanning, praksis, ansiennitet og personlige kvalifikasjoner sett i
sammenheng med stillingens særlige arbeidsoppgaver. Behovet for
representasjon av begge kjønn i prestekollegiet skal vektlegges.
Likeledes skal hensynet til forflytning vektlegges.
Kongens fortjenestmedalje til Arnulf Myklebust

Ved en tilstelning på Frognerhjemmet torsdag 21. november 2013
ble institusjonssjef, diakon Arnulf Myklebust overrakt Kongens
fortjenstmedalje og diplom av fylkesmann Valgerd Svarstad
Haugland.
Styreleder i Stiftelsen Frogner menighets hjem,
advokat Asle Enger, ønsket velkommen og gav innledningsvis uttrykk
for den enorme betydning som Arnulf Myklebust har hatt for
Frognerhjemmet i nær 40 år. Han ble innviet til diakon og innsatt
som leder for Frognerhjemmet av sokneprest Asle Enger under Engers
avskjedsgudstjeneste i Frogner kirke i 1976. Styrelederen gjorde sin
fars ord fra jubileumsskriftet for Frogner menighet (1998) til sine:
"Da en meget ung mann, ikke ferdig utdannet, ikke gjort
militærtjeneste, ble presset igjennom i styret for 25 år siden, fikk
hjemmet en Guds gave." Styrelederen fortsatte: - Var han en Guds gave
de første 25 år, har han vært det enda mer i de følgende år. Det er
lett å overdrive når man omtaler Arnulf Myklebust, fordi man blir så
begeistret av personen. Likevel er det ikke å overdrive om man
betegner Arnulf Myklebust som det komplette menneske, der
kjærlighet, omtanke, orden og en fabelaktig hukommelse preger hans
virke som leder av Frognerhjemmet. I tillegg har han vært velsignet
med en god helse.
Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland omtalte litt
av den innsatsen som ligger til grunn for tildelingen av medaljen,
og sa at Arnulf Myklebust med god margin oppfylte flere av de
kriteriene som er satt opp for å motta belønningen, f.eks.: Særlig
fortjenstfullt arbeid gjennom lang tid i privat eller offentlig
tjeneste, hvor innsatsen har ligget betydelig over det normale og
hvor vedkommende også har vist aktivt samfunnsengasjement utover sin
arbeidsinnsats. Hun nevnte Myklebusts utdannelse som diakon, hans
lange fartstid som styrer på Frognerhjemmet, og hans store
frivillige innsats i Jar menighet, foruten politisk engasjement i
hjemkommunen Bærum. - Arnulf Myklebust er en dyktig leder med mye
faglig kunnskap, og han stiller alltid opp enten oppgavene er små
eller store, sa hun.
Det var en lang rekke hilsener, der Myklebust ble
gratulert, og ulike sider ved hans virke og hans personlighet ble
trukket fram. Leder i Det Norske Diakonforbund, Randi Bergkåsa,
hilste fra forbundet, menighetsrådsleder Knut Christiansen hilste fra Jar
menighet, områdedirektør Morten Gohn fra sykehjemsetaten i Oslo
kommune, sokneprest Paul Nome fra Frogner menighet, Gro Falch
Brennhovd fra diakonatet i Frogner menighet, Grethe Robertsen fra Frognerhjemmets
Venner, Arne Synnes fra Bærum Kr.F., tidligere medlem av Frogner
menighetsråd og nå beboer på Frognerhjemmet, Berit Kristine Evensen, fra seg selv
og beboerne. Kirkerådsdirektør Jens
Petter Johnsen har tidligere vært prest i Jar menighet og ble da
kjent med Arnulf Myklebust. De har vært med i samme bibelgruppe i 30
år. Johnsen hilste både som venn og som kirkerådsdirektør. Han
nevnte spesielt den forbindelsen som Arnulf Myklebust har lagt vekt
på å holde ved like mellom diakonale institusjoner og
menighetslivet, noe som er spesielt viktig i dag, hvor man kan se en
del tendenser til det motsatte.
I sin takketale omtalte Arnulf Myklebust
Frognerhjemmet som sitt annet hjem. Han takket sin hustru Anne
Margrethe for at hun hadde gitt ham så god anledning til å utfolde
seg i alle disse årene, og omtalte henne som alltid kjærlig og mild,
men også myndig. Ofte hadde han fått telefon fra henne med spørsmål
om han kommer hjem i dag. Og ofte hadde svaret vært at han fortsatt
hadde en del å gjøre, men at han kommer hjem. Myklebust gav også
uttrykk for stor takknemlighet overfor presteparet Asle og Ellen
Enger, som hadde hatt så stor tro på ham da han som ung mann begynte
på Frognerhjemmet. Ikke minst hadde det betydd mye for ham at Asle
Enger hadde gitt ham anledning til også å være diakon i
lederstillingen:
- Jeg kunne ikke tenke meg å være henvist til en
kontortilværelse, jeg må også kunne gå rundt og sette meg på
sengekanten hos beboerne. Videre nevnte han en rekke andre personer
og samarbeidspartnere som har hatt betydning for hans lange virke på
Frognerhjemmet.
Høytideligheten ble innledet med at Arve Moen
Bergset, fiolin, og Gudrun Skretting, klaver, spilte "Ved
mannjevningen" av Edvard Grieg, og flere andre musikkstykker. En velsmakende
servering med smørbrød og marsipankake understreket dagens festpreg.
Tekst og foto:
Jardar Seim
Frogner menighets grenser
Etter at Frogner menighet (sokn) med virkning fra 15. februar 2011
ble utvidet med store deler av Domkirkens menighet, er grensene
slik:
Fra utløpet av Frognerelva i Frognerkilen (ved
krysset Dronning Blancas vei, Bygdøy allé, Sjølystveien) til krysset
Drammensveien/Madserud allé, derfra følger grensen Frognerelva til
gangbro ved Halvdan Svartes gate 50, videre Halvdan Svartes gate til
Frogner plass, Kirkeveien til Gyldenløves gate, denne til
Colbjørnsens gate, Colbjørnsens gate til Parkveien (Slottsparken).
Derfra følges Parkveien til Henrik Ibsens gate, denne til Arbins
gate, Arbins gate til Løkkeveien, denne til Ruseløkkveien,
Ruseløkkveien til Cort Adelers gate, denne til Munkedamsveien, denne
til Dronning Mauds gate, Dronning Mauds gate til Vestbaneplassen,
derfra ut i sjøen. Både Aker brygge og Tjuvholmen inngår nå i
Frogner sokn; tidligere gikk soknegrensen mellom Aker brygge
(tilhørte da Domkirkens sokn) og Tjuvholmen-området (Frogner også
tidligere). Filipstad med sine store utbyggingsplaner tilhører
Frogner.
|
|
Gravearbeidene utenfor Frogner kirke avsluttet, og
portrettbysten av Asle Enger har fått ny oppstilling
Gravearbeidene utenfor Frogner kirke er nå (overgangen april-mai
2014) avsluttet, og området er ferdig asfaltert og brosteinlagt.
Utenfor kapellinngangen er det anlagt to parkeringsplasser for
bevegelseshemmede. Årsaken til at man måtte grave langt ned i bakken
også i Bygdøy allé og arbeide både med underjordiske rør og kummer,
er arbeidet med å brannsikre Frogner kirke med installering av
sprinkleranlegg på loftet.
 
Portrettbysten av tidligere sokneprest Asle Enger ble i
forbindelse med reisningen av kontortilbygget flyttet, slik at den
en stund har stått utenfor kapellinngangen. Etter at det nå er
anlagt to parkeringsplasser for bevegelseshemmede ved
kapellinngangen, er bysten flyttet til det lille bedet foran kirkens
fasade mot Bygdøy allé.
Schafteløkkens framtid drøftet i
menighetsrådet
På menighetsrådets møte
6. mai var Schafteløkken (Frogner Menighets Hus) hovedsaken,
bl.a. på bakgrunn av en tilstandsrapport fra Hjellnes Consulting AS. Det
er et betydelig etterslep når det gjelder vedlikehold av bygningen, og
dette blir nå tatt opp av menighetsrådet. Rådet arbeider også med å
finne fram til hvem som skal overta den daglige drift av Schafteløkken
når Anne Sofie Francke slutter i sin stilling 30. august. Ulike
alternativer er under vurdering.
Mosaikkbilde som gave til Frogner kirke -
innviet Maria budskapsdag 2014
Frogner menighet mottok høsten 2011 som gave fra Oslo Røde Kors et
mosaikkbilde utført av kunstneren Maria Vigeland (1903-83). Maria
Vigeland var søster av Per Vigeland, som har utført kirkens
glassmalerier. Per Vigeland døde i 1968, før det siste store
glassmaleriet var ferdig. Det ble fullført nettopp av Maria Vigeland.
Motivet for hennes mosaikkbilde er "De kloke jomfruer", etter lignelsen
i Matteus evangelium kap. 25, der himmelriket sammenliknes med 10
brudepiker som gikk ut for å møte brudgommen, fem uforstandige uten olje
til lampene sine, og fem kloke, som hadde olje med. (I eldre
bibeloversettelser ble brudepiker gjengitt med "jomfruer".)
Mosaikkbildet har tidligere stått i det nedlagte kapellet på tidligere
Røde Kors klinikk i Frederik Stangs gate. Det var et bestillingsverk til
fronten av alterbordet i kapellet og ble innviet i 1937.
Aftenposten omtalte det nye kunstverket slik (16. des.1937):
Det lille kapell på Røde Kors' klinikk har i disse dager fått en
verdifull og vakker tilvekst i interiøret. Det er et stenalter i
norsk labrador hvis forside er belagt med mosaikk efter tegninger av
Maria Vigeland. Kunstnerinnen har som motiv for sin
utsmykning av alteret som også er tegnet av henne, valgt "De kloke
jomfruer".
Mosaikken er utført i Venedig, idet bare italienerne helt ut
mestrer dette vanskelige arbeide som dernede har århundrelange
tradisjoner. Frk. Vigeland har imidlertid selv været dernede og
ledet arbeidet som tok flere måneder.
Alteret, som er en gave fra generalkonsul Joh. Wesman,
betyr en overmåte stor berikelse av norsk kirkekunst. Og ikke minst
mosaikken gjør det til en sjeldenhet av rang.
Etter at
kapellet for noen år siden ble nedlagt (det er i dag et vanlig bruksrom
på et røntgensenter i bygningen), har mosaikkbildet stått lagret.

Foto: Jardar Seim.
Det er nå restaurert og i god stand. Siden Oslo Røde Kors ikke syntes at
motivet passet i deres lokaler, ville de gjerne gi bildet til Frogner
menighet. Frogner menighetsråd har tatt imot gaven med takk og med ønske
om å
ta bildet i bruk i Frogner kirke til et sidealter/andaktssted bak i
kirken. Det er biskopen som har myndighet til å godkjenne et slikt
tillegg til interiøret i kirken, etter først å ha innhentet
Riksantikvarens syn. Søknad ble sendt biskopen 12. oktober 2011. Kirkelig
fellesråd har anbefalt søknaden. I brev av 14. desember har biskopen
gitt sin prinsipielle godkjenning av tiltaket. Riksantikvaren har i brev
av 25. november opplyst at man der ikke har innvendinger. Det er senere sendt egen
søknad til biskopen om den praktiske utformingen og plasseringen av
andaktsstedet med mosaikkbildet, etter en skisse av sivilarkitekt Arne
E. Sæther.
Før
han ble pensjonist, var han Kirkedepartementets konsulent for
kirkebygg. Han har også utgitt flere bøker om kirkelig arkitektur og
liturgi. Også denne søknaden er innvilget (2012). I
begynnelsen av juli 2013 ble mosaikkbildet hengt opp bak i kirken,
nær lysgloben. Senere er en benkerad fjernet, og bildet har fått en
ny, passende belysning, alt godkjent av biskopen. (Foto: Jardar
Seim.) Andaktsstedet med bildet ble innviet i gudstjenesten på Maria
Budskapsdag 2014, som var en festivalhøymesse som i rammene av
Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival.
Ny gudstjenesteordning for
Frogner kirke
I gudstjenesten søndag 2. desember 2012 ble en ny, foreløpig ordning for høymesse i Frogner kirke tatt i bruk som en del av
gudstjenestereformen i Den norske kirke. Hovedlinjene er bestemt fra
sentralt kirkelig hold, og så kan den enkelte menighet gjøre en del
valg. De valg som treffes lokalt, skal godkjennes av biskopen. Den foreløpige grunnordningen
ble
godkjent av biskopen 15. november 2012.
I 2013 har arbeidet med den endelige
grunnordningen fortsatt. Den 22. mai 2013 oversendte
gudstjenesteutvalget sitt forslag til menighetsrådet. Forslaget ble
behandlet på menighetsmøte søndag 8. september, før menighetsrådet
avsluttet den lokale behandlingen på sitt møte 25. september.
Deretter ble saken sendt til biskopen for godkjenning. Den nye gudstjenesteordningen skal tas i
bruk 1. søndag i advent 2013 (1. desember).
En samlet framstilling av
hva som ble forelagt menighetsmøtet til uttalelse (og på hvilke punkter
det kunne
fremmes forslag som er forskjellige fra gudstjenesteutvalgets) kan
leses her. Hovedoppstillingen i dokumentet følger gangen i en
høymesse, i tillegg er det tatt med en del punkter som ikke hører til
bestemte ledd i gudstjenesten (som f.eks. "retningslinjer for
medliturgenes antrekk - sivilt antrekk eller liturgiske klær"). Høymessen
er ikke den eneste typen "hovedgudstjeneste" det skal utarbeides
ordninger for, derfor er det også forslag om formen på
familiegudstjenester og en del gudstjenester på spesielle dager i
kirkeåret (som julaften, langfredag osv.). Alt dette er å finne i
dokumentet. I selve søknaden til biskopen om lokal grunnordning skal det benyttes
bestemte utfyllingsskjema. De som ønsker å se det formelle forslaget
til søknad, kan
klikke her. Innholdsmessig finner man selvsagt de samme
punktene, men ordnet annerledes.
Hva er nytt? En del av endringene i forhold til den
tidligere liturgien, er allerede innført i den foreløpige
grunnordningen. Før selve gudstjenesten begynner, og etter at
kirkeklokkene har ringt noen minutter, er det en forberedelse med
informasjon om gudstjenesten. Etter en kort stillhet følger tre
klokkeslag, og så begynner gudstjenesten som vanlig med preludium og
salme. En bønn ("samlingsbønn") bes av en medliturg (f.eks. den samme
som er tekstleser). Med den endelige grunnordningen vil det bli flere
endringer. Et eksempel er at menigheten skal sitte under de første
tekstlesningene fra Bibelen. Dette er bestemt fra sentralt hold og
inngår ikke i det som kan bestemmes lokalt. Forslaget fra
gudstjenesteutvalget tok ikke sikte på å snu opp ned på gudstjenesten,
men å sikre en ramme for helhetlig opplevelse og deltakelse. Det har
også vært et poeng å unngå at liturgien blir så forskjellig fra kirke
til kirke at folk føler seg fremmede. Derfor har utvalget også vært
tilbakeholdende med å forandre på den liturgiske musikken i
gudstjenesteledd der den fungerer godt, og det ikke foreligger
overbevisende nye alternativer. Den viktigste musikalske endringen er at
det foreslås nytt menighetssvar under forbønnen. I løpet av det siste
halvåret har to slike blitt utprøvd i gudstjenestene.
Og 1. søndag i advent 2013 skal den endelige grunnordningen for høymesse
tas i bruk.
Se hvordan høymessen vil
bli feiret i Frogner kirke med den nye ordningen.
Kirkens glassdører

Fra 4. mars 2011 har kirkens hoveddører i glass og patinert kobber fått tilbake
sin opprinnelige funksjon, slik at man kan se inn i kirken fra
Bygdøy allé. Når det er mørkt, går blikket til Per Vigelands belyste
alterbilde av Kristus fremme i kirken, og det øvrige alterpartiet.
Sammen med belysningen av glassmaleriene ut mot gaten blir kirken
dermed til en stille preken.
Glassdørene skriver seg fra 1973, men siden tredørene innenfor i
flere år gjerne har vært holdt lukket, har poenget med glassdørene
blitt borte. Idéen til slike dører skal tidligere sokneprest Asle
Enger ha fått i Tyskland. Ved innvielsen av dørene under
gudstjenesten søndag 28. januar 1973 fortalte han om hvordan slike
dører også var blitt en realitet i Frogner kirke:
"Under bispevisitasen i fjor vår var vi innbudt til besøk hos dr.
Birkelis venn, skipsreder m.m. Sigval Bergesen d.y. Skipsrederen,
biskopen - Gud velsigne og bevare den edle og høyverdige vennen! -og
jeg stod utenfor. Jeg
beundret de praktfulle glassdørene. Og det merket Sigval Bergesen
d.y. og spurte om
jeg var interessert. Da jeg fortalte at jeg lenge hadde ønsket å
kunne få glassdører i Frogner kirke, sa skipsrederen elskverdig:
’Sett i gang. Jeg betaler!’ Dermed begynte eventyret å bli til
virkelighet. Det tok litt tid før vi kom frem til dagen i dag. Men
det måtte passeres mange instanser og godkjennes av mange før man
endelig kunne begynne på selve arbeidet med dørene." (Frogner
menighetsblad mars 1973)
Dørene
er tegnet av kunstneren Harald Borg. Han var leder av
kunstavdelingen hos glassmester Finn Hansen A/S. Arbeidet er utført
av samme firma. Borg hadde erfaring som kirkekunstner gjennom
glassmalerier i flere norske kirker. Som en kommentar til
utformingen av dørene ble det i menighetsbladet sitert fra boken
"Kristne symboler" av J. Ursin: "Den opprettstående Y viser
menneskesjelene, som fra de tidligste tider hungret og tørstet efter
syndernes forlatelse, frelse og fred. Det er de utstrakte armer som
må ha hjelp og som venter sin hjelp fra oven." Overarkitekt Rolf
Tønsager i Oslo kommune var sammen med kirkevergen involvert i
arbeidet med å få godkjent dørene. Tønsager hadde tidligere tegnet
kirkens kontortilbygg, som stod ferdig i 1966. Han var også arkitekt for innredningsarbeidene da kirken
ble pusset opp i 1962.
Asle
Enger var dypt engasjert når det gjaldt hensikten med dørene. Det
handlet langt fra bare om estetiske hensyn:
"Tanken med disse dører er å presentere Kirken for de
kirkefremmede. Hver natt går de tusener forbi Frogner kirke om
natten. Kirken ligger der, stille og mørk. Ingen ser den. Fra nå av
skal det lyse ut gjennom glassdørene: Her er Guds hus! Og den som
går bort, vil kunne se helt opp til alteret som skal ligge i lys,
likesom også gullmosaikken bak alteret skal skinne og lyse. Når
dertil kommer at vi allerede i noen år har hatt lys innenfra på de
tre monumentale glassmalerier over orgelgalleriet, slik at disse kan
sees fra gaten, er vi begynt å gjøre oppmerksom på, for de mange
nattevandrere i Bygdø allé, at her ligger Guds hus. Og det er Guds
tilbud om frelse for en verden som holder på å forgå i sin egen
forurensning. Frogner kirke er med disse inngangsdører blitt en
severdighet."

Frogner menighetsråd har en tid ønsket å få dørenes opprinnelige
funksjon tilbake. Og etter å ha samrådd seg med bygg- og
vedlikeholdsavdelingen i Kirkelig fellesråd gjorde menighetsrådet 2.
mars 2011 følgende vedtak: "Som normalordning skal det være
innsyn til kirkerommet gjennom glassdørene, slik det ble lagt opp
til da dørene ble godkjent og innviet i 1973."
(Klikk på nattbildene for større versjoner av dem. Alle foto: Jardar
Seim.)
|