Kirken
Kapellet
Kirkeåret
|
|
Påsken i Frogners kirkekunst
Gjennom kirkeåret møter vi de store kristne
høytidene jul, påske og pinse etter hverandre i tid, og kan
konsentrere oss om budskapet og opplevelsen i en av dem om gangen.
Kirker som er kunstnerisk utsmykket, gir oss muligheten til å bli
minnet om flere av høytidene og andre deler av den kristne tro
samtidig. Frogner kirke har en rik kunstnerisk utsmykning og lar
oss møte både høytidene og annet bibelsk innhold uavhengig av hvor
vi befinner oss i den kirkelige årskalender. Her er noen av
eksemplene på hvordan påsken er til stede i kirkekunsten
i Frogner: |
|
|
|
Korset
er kristendommens billedlige hovedsymbol, og er å se i mange
utgaver i Frogner kirke, bl.a. på kirkebenkene og som krusifiks på
alteret. Men også fasaden mot Bygdøy allé har flere kors. I
tillegg er det der andre kunstneriske framstillinger av
påskedramaet. I nisjen over vinduene er det en bronseskulptur av
Kristus. Skupturen er utført av billedhuggeren Valentin Kielland
og er nesten like gammel som kirken. Den kom på plass i 1911
(kirken er fra 1907) og viser den tornekronede Kristus med
purpurkåpen over skuldrene og røret (i den nye bibeloversettelsen:
stokken) i hånden, slik Pontius Pilatus
førte ham fram for folket. Matt. 27, 27-29: Landshøvdingens
soldater tok da Jesus med seg inn i borgen og samlet hele
vaktstyrken omkring ham. De kledde av ham og hengte en
skarlagenrød soldatkappe på ham, flettet en krone av torner og
satte den på hodet hans og ga ham en stokk i høyre hånd.
Joh. 19, 4-6: Pilatus gikk igjen ut av borgen og sa til
jødene: "Jeg fører ham nå ut til dere for at dere skal forstå at
jeg ikke finner noen skyld hos ham." Så kom Jesus ut, og han bar
tornekronen og purpurkappen. Pilatus sier til dem: "Se det
mennesket!" Men da overprestene og vaktmennene fikk se ham, ropte
de: "Korsfest! Korsfest!"
Det er også Valentin Kielland som har utformet steinrelieffet av
Guds lam over inngangsdøren. Lammet var et av de viktigste
offerdyrene i Det gamle testamente og særlig i forbindelse med den
jødiske påsken. Vi finner det brukt som bilde på den uskyldig
lidende i Jes. 53, 7: Han ble mishandlet, han ble
plaget, og han åpnet ikke munnen, lik et lam som føres bort
for å slaktes.
[Bibeloversettelsen av 1978: Han ble
mishandlet, men bar det ydmykt; han åpnet ikke sin munn, lik
lammet som føres bort for å slaktes.]
Ifølge Joh. 1, 29 ble Jesus omtalt som
Guds lam av døperen Johannes: Dagen etter ser han Jesus
komme gående mot seg, og han sier: "Se, Guds lam, som bærer
bort verdens synd."
[Bibeloversettelsen av 1978:
Dagen etter ser han Jesus komme, og han sier: "Se, der er Guds
lam, som bærer verdens synd."]
I nattverdliturgien synger menigheten:
Du Guds Lam, som bærer verdens synder, miskunne deg over oss. På latin:
Agnus Dei = Guds lam. I relieffet
over kirkedøren er lammet framstilt med en seiersfane. Det seirende
Guds lam er kjent fra Johannes åpenbaring (Åp. 17, 14). Gjennom
oppstandelsen blir offerlammet seirende. Korsglorien rundt hodet understreker at lammet er et bilde på
Jesus. |
|
|
Det samme motivet med Jesus som
det seirende Guds lam finner vi på et av Per Vigelands
glassmalerier i kirken. Det er i et av feltene i det såkalte
Johannes-vinduet, det store vinduet nærmest prekestolen med
rytteren på den hvite hest øverst. Her er inspirasjonen fra
Johannes åpenbaring svært tydelig, vi ser ikke bare lammet med
seiersfanen, der lammets selvoppofrende lidelse forenes med seier.
Bildet henspiller også på at det bare er Lammet som er verdig til
å åpne boken med de sju segl, slik det er beskrevet i kap. 5 i
Johannes åpenbaring. |
|
Tekst og foto: Jardar
Seim © |
I Frogner kirkes kapell fra
1939 er altertavlen en framstillling av nattverden. Det er Dagfin
Werenskiold som med sin treskjærerkunst har skapt altertavlen.
Jesus og disiplene er samlet om nattverdsbordet. Men det er ikke
brød eller vin på bordet. Tanken er at de som i dag går til alters
i kapellet, deler måltidet med dem som er framstilt ved det
opphøyde bordet, som skråner ned mot dagens mennesker og inviterer
dem med. |
|
|
|
|
|