|
|
Diakoniplan for Frogner menighet
På sitt møte 7. juni 2021 vedtok menighetsrådet ny diakoniplan for
Frogner menighet etter forslag fra diakoniutvalget.
Les planen. På det
samme møtet i rådet ble Eirik Pettersen valgt til ny leder i
diakoniutvalget etter Margunn Sandal, som hadde bedt om å få slippe det
vervet. Men hun er fortsatt medlem av utvalget.
Prioriteringene i det diakonale arbeidet i tiden framover er slik:
1. Ansettelse av en diakon/prest med særskilt diakonalt ansvar, som
vil lede det diakonale arbeidet rettet mot eldre.
2. Videreutvikling av besøkstjenesten.
3. Kartlegging av behov og muligheter knyttet til ulike aldersgrupper
og nye geografiske områder. Dette arbeidet bør starte med kunnskaps-
og erfaringsinnhenting og gjøres i samarbeid med bydel, frivillige
organisasjoner, andre menigheter og lokale initiativ, og kan gjerne
organiseres i arbeidsgrupper/prosjekter.
4. Rekruttering av frivillige, herunder spesielt benytte den
betydelige ressursen som eldre utgjør i frivillig arbeid.
Hilsen fra diakoniutvalget
Det nyutnevnte diakoniutvalget i Frogner menighet hadde sitt første
møte 28.04.20. (Se utvalgets mandat nedenfor.)
Det oppsatte møte i mars, måtte avlyses på grunn
av koronoutbruddet. Nå var alle fem i utvalget samlet, fire fysisk og
to på telefon. Vi ønsker å starte med å sende en hilsen til alle i
menigheten. Vi er her og tenker på dere.
På lokalt hold - innen menigheten - er informasjon
viktig for å oppleve seg som en del av fellesskapet. I gamle dager var
jo kirkebakken stedet for utveksling av informasjon. Nå savner vi vel
alle å kunne samles til gudstjenester. Gudstjenesten er en så viktig
del av menighetens liv og fellesskap, både gjennom liturgien, ordet,
bønnen og sangen, og det fysiske samværet.
Selv om mye er lagt ut på nettet, regner vi med at
mange som kunne hatt glede av dette, ikke har tilgang til nett.
Hvordan kan vi hjelpe hverandre til å ‘logge på’? Flere sykehjem
skaffer seg nettbrett. Noen tar på seg ansvaret for å veilede dem som
trenger assistanse for å bruke smarttelefoner og I-pad. Kanskje er
telefonen den beste kommunikasjonsformen. Vi kan alle ringe to flere
enn dem vi pleier å ringe.
I denne tiden kunne det vært godt for mange med
litt oppmuntrende fysisk kontakt - en klem, en klapp på skulderen, et
varmt håndtrykk. Når parolen er "HOLD AVSTAND!" slår det veldig
uheldig ut for alle som bor i en-persons-husholdninger. Mange, både
unge og gamle aleneboende kunne trengt å ha "ei hand å holde i". Hva
kan vi komme med?
Vi i diakoniutvalget vil ringe regelmessig til flere av dere.
Dersom du kjenner noen som savner å få en telefon, send en e-post til
post.frogner@oslo.kirken.no og skriv i emnefeltet Ring en i
menigheten! Og så legger dere ved informasjon om hvem diakoniutvalget
skal ringe. I sin påskehilsen til menighetsrådsmedlemmer og ansatte
i bispedømmet hadde biskop Kari satt som overskrift "Påska er ikkje
avlyst. Det er ikkje håpet heller".
Og vi sier: Diakonien er ikke avlyst. Det er heller ikke håpet!
Vi satser på at vi snart kan møtes igjen, i kirken
og på kirkekaffen, til middager, turer og andre arrangement.
Varm hilsen fra Anne-Karin Hammershaug, Eirik Pettersen, Grethe
Marianne Robertsen, Nina Saugstad, Bredo Stabell, Margunn Sandal
Diakoniutvalgets mandat
(vedtatt av menighetsrådet 6.1.2020)
- Diakoniutvalgets styre oppnevnes av menighetsrådet og er ett av
menighetsrådets faste utvalg for hovedfelt i menighetsarbeidet.
Funksjonstiden er den samme som for menighetsrådet. Antall medlemmer
bestemmes når utvalget oppnevnes. Det kan foretas supplerende
oppnevninger senere i perioden. Den til enhver tid prest eller
diakon med ansvar for det diakonale arbeidet er fast medlem. Minst
ett av medlemmene bør være medlem av menighetsrådet. Menighetsrådet
oppnevner leder.
- Med basis i kirkelovens formulering av menighetsrådets oppgaver
(§ 9) er diakoniutvalgets oppgaver:
a. Å være et
rådgivende organ for menighetsrådet i diakonale spørsmål. I den
sammenheng kan utvalget også bli bedt om å forberede saker for
menighetsrådet. b. Å komme med innspill til menighetens
årsbudsjett innen en fastsatt frist. c. I samarbeid med
ansvarlig prest eller diakon gjennomføre og inspirere til, planlegge
og gjennomføre arrangementer og andre tiltak av diakonal karakter,
herunder også foredrag og debattmøter om aktuelle tema. d.
Å rekruttere frivillige medarbeidere til det diakonale arbeidet.
- Menighetens diakoniplan er retningsgivende for det diakonale
arbeid. Diakoniplanen vedtas av menighetsrådet.
- Dersom noen del av virksomheten medfører økonomiske belastninger
utover de beløp som er vedtatt i menighetens budsjett, skal det i
god tid søkes menighetsrådet om tillatelse til gjennomføring av
tiltaket.
- Dersom utvalget ønsker å gjennomføre tiltak i grenseområdet mot
andre utvalgs virkefelt eller ansattes arbeidsområder, skal det
orienteres om det så tidlig som mulig i planleggingen og eventuelt
etableres et samarbeid.
- Utvalget rapporterer til menighetsrådet ved oversendelse av
møtereferater og årsmelding. I tillegg kan det være aktuelt med
korte, muntlige orienteringer på menighetsrådsmøter ved de
menighetsrådsmedlemmer som er med i utvalget.
- Endringer av mandat gjøres i menighetsrådet. Medlemmene av rådet
og utvalget har forslagsrett. Før et forslag behandles av rådet,
skal utvalget gis anledning til å uttale seg.
Diakoni i Frogner menighet
I vår menighet ønsker vi at diakoni skal være kirkens
omsorgstjeneste. Den er evangeliet i handling og uttrykkes gjennom
nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp
for rettferdighet. (Den norske kirkes definisjon av diakoni.)
På sitt møte 6. januar 2020 satte menighetsrådet ned et diakoniutvalg,
som er et av utvalgene for hovedfelt i menighetsarbeidet. Samtidig ble
mandatet for utvalget vedtatt (neste spalte). Av mandatet
framgår at den presten eller diakonen som har ansvar for det diakonale
arbeidet, er fast medlem, for tiden sokneprest Margunn Sandal. De
øvrige medlemmene oppnevnes på fritt grunnlag av menighetsrådet. Minst
ett av medlemmene bør være medlem av rådet. Ved oppnevningen bestemte
menighetsrådet at Margunn Sandal skal være leder av utvalget.
Diakoniutvalgets medlemmer (pr. desember 2021):
Eirik Pettersen, leder
Yvonne Andersen Grethe M. Robertsen
Nina Saugstad
Bredo Stabell
Tidligere arbeid med diakoni i Frogner menighet
Helt siden Frogner menighet ble opprettet fra 1. januar 1898, har
diakonalt arbeid hatt en viktig plass. Allerede i november 1898 ble
menighetens fattigpleie organisert, senere kalt menighetspleien.
Menigheten ble delt i seks distrikter. For hvert av dem ble det
oppnevnt en kvinne som skulle skaffe seg oversikt over hjelpetrengende
og formidle understøttelse så langt menighetspleiens kasse tillot.
Etter noen år kom det en viss profesjonalisering av arbeidet, idet det
i 1912 ble tilsatt en menighetsdiakonisse (Gidske Wilhelmsen).
Et annet tidlig diakonalt engasjement gjaldt de gamle. Tanken om et
gamlehjem slo tidlig rot, og etter innkjøpet av Schafteløkken til
menighetshus i 1909 ble to sidebygninger tatt i bruk som gamlehjem fra
1912. Etter krigen ble de i 1959 erstattet av det nybygde
Frognerhjemmet, som var i drift til 2018. Frognerhjemmet var
organisert som en stiftelse, og etter nedleggelsen av hjemmet ble
stiftelsen i 2019 omdannet til "Frogner menighets diakonale
stiftelse".
Gjennom de over 120 årene som Frogner menighet har eksistert, har både
de sosiale forholdene, samfunnets engasjement som velferdsstat, og den
kirkelige forståelsen av hva diakoni er, endret seg. I mange år i
etterkrigstiden hadde menigheten sin egen diakon, som ble lønnet av
innsamlede midler, og ikke fra de offentlige kirkebudsjettene. Den
siste i denne stillingen var Anne Knobloch (til høsten 2013).
Etter det har det ikke vært tilsatt noen diakon. Det har heller ikke
vært et formelt oppnevnt diakoniutvalg - før i januar 2020. Fram til
august 2014 eksisterte "Diakonatets styre" som et frivillig organ i
menigheten, videreført en periode som "Det diakonale team" (blant
annet med hyggetreff og turer for eldre). Den frivillige foreningen
"Frognerhjemmets Venner" hadde et sterkt diakonalt engasjement knyttet
til Frognerhjemmet. Frivillige har dessuten vært aktive i
besøkstjeneste. Det har også vært noen initiativ fra menighetsrådet,
som utvalget "Hjemme i kirken" (opprettet 2012) og "Kirkestuen som
diakonalt prosjekt" (2014-2015) med en egen styringsgruppe. Samtidig
har det vært arbeidet med diakoniplaner.
Etter at Den norske kirke fikk ny diakoniplan i 2008,
vedtok Frogner menighetsråd i juni 2008 at menighetens diakoniplan fra
2003 skulle oppdateres slik at den forholdt seg til problemstillingene i
den nasjonale diakoniplanen. Det arbeidet ble fullført i 2012. Les
planen. (Noen av forutsetningene for den er ikke lenger til stede i
2020, jfr. det som står om at en ansatt diakon og et frivillig diakonat
driver diakonalt arbeid på vegne av menigheten).
I 2018/2019 ble planarbeidet fulgt opp med nye
drøftinger om hvordan det diakonale arbeidet bør utformes i
menigheten: I oktober 2018 behandlet menighetsrådet en sak som ble kalt "Diakonal
strategi for våren 2019" (sak
49/18). Der ble det vedtatt å be en gruppe på tre om å forberede en
strategi for 2019. Gruppen bestod av Grethe Robertsen, Brita Liholm
Johannesen og Margunn Sandal. De la fram en foreløpig innstilling 14.
januar 2019, som fikk tilslutning i rådet. Les saken (sak 07/19) med
bakgrunnsmateriale og forslag
her. Det er på denne bakgrunnen det nye diakoniutvalget ble oppnevnt
i januar 2020.
Les mer om diakoniutvalgets arbeid i
menighetens
årsmelding for 2022.
Søndag 24. oktober 2021 kl. 11.00 ble Yvonne
Andersen av domprost Anne-May Grasaas innsatt i stilling som prest med
ansvar for diakonale oppgaver rettet mot eldre i Frogner menighet. Hun
tiltrådte stillingen 1. oktober.
Det var da nesten 7 år siden det sist var tilsatt en
diakonal fagperson i Frogner menighet (diakon Anne Knobloch). Den nye
diakonale stillingen for en diakon eller prest ble muliggjort ved midler fra
Frogner menighets diakonale stiftelse.
Stiftelsens formål er å fremme diakonalt arbeid rettet mot eldre i
Frogner menighet. Stiftelsen er en videreføring av stiftelsen "Frogner
menighets hjem", og ble opprettet i forbindelse med salget av
Frognerhjemmet.
|
|
|
Diakonal satsing blant eldre i - en undersøkelse og veien videre
Frogner menighetsråd vedtok i desember 2022 å bestille et
forskningsprosjekt fra VID vitenskapelige høgskole AS for å kartlegge
behovene for en diakonal stilling rettet mot eldre i Frogner menighet
(sokn). Prosjektet skulle gi oversikt over eksisterende og
planlagte tilbud til eldre i Frogner sokn samt informasjon om ulike
gruppers behov og ønsker. Formålet var å innhente dokumentasjon som kan
legges til grunn for utlysning av 1-2 stillinger og videre diakonalt
arbeid blant eldre på Frogner.
Rapporten
foreligger nå og ble presentert i sak 19/23 på møtet i menighetsrådet
mandag 17. april kl. 18.00 på menighetskontoret (Frogner kirke).
Rapporten viser at behovene blant eldre på Frogner er sammensatte, og
hvor psykososiale behov er mest fremtredende. Det foreslås at menigheten
ansetter en diakon i 100 % stilling supplert med en 80-100 %
prosjektstilling for 2-3 år for en person som kan være samtalepartner,
bistå med praktiske ting i hverdagen m.m.
VID vitenskapelige høgskole AS ble etablert i 2016 som en fusjon av
flere diakonale og kirkelige høgskoler, blant dem Diakonhjemmet Høgskole
(Oslo) og Misjonshøgskolen (Stavanger). VID står for Vitenskapelig,
Internasjonal, Diakonal.
Hentetjeneste
Diakoniutvalget prøver så langt som mulig å stille med hentetjeneste
dersom noen trenger skyss til diakoniutvalgets arrangementer eller til
andre ting som skjer i menigheten. Om du trenger skyss, send en e-post
til
post.frogner.oslo@kirken.no og skriv SKYSS i emnefeltet, så prøver
vi å stille med bil.
Frogner menighets diakonale stiftelse
Frognerhjemmet var til utgangen av 2018 Frogner menighets sykehjem og
dagsenter. Det var eid av stiftelsen "Frogner menighets hjem",
der menigheten gjennom statuttene hadde stor innflytelse. Da
Frognerhjemmet ikke lenger var kvalifisert for en fortsatt driftsavtale
med Oslo komirmune, ble det satt i gang et arbeid for å reorganisere
stiftelsen med tanke på den nye situasjonen. For det første ble stiftelsen
slått sammen med en annen stiftelse, "Frognerhjemmets Velferdsfond".
For det andre fikk den sammenslåtte stiftelsen et nytt navn, "Frogner
menighets diakonale stiftelse". Etter behandling både i de opprinnelige
stiftelsesstyrene og i menighetsrådet, og flere runder med
Stiftelsestilsynet, ble sammenslåingen med nye vedtekter og nytt navn
godkjent av Stiftelsestilsynet 1. juli 2019. Stiftelsens nye formål er:
"Stiftelsens formål er å fremme diakonalt arbeid rettet mot eldre i Frogner
menighet. Stiftelsens virksomhet skal bygge på Den norske kirkes
bekjennelse og Guds ord." Utformingen av denne paragrafen
skapte en del diskusjon. Skulle det stå "eldre i Frogner menighet" eller
"eldre og andre i Frogner menighet"? I de avsluttende rundene ble
tillegget "og andre" droppet for å få sammenslåingen godkjent. Les
vedtaksbrevet fra Stiftelsestilsynet
her.
Sommeren 2020 vedtok styret i "Frogner menighets
diakonale stiftelse" å selge eiendommen Erling Skjalgssons gate 25 (det
vil si Frognerhjemmet) til eiendomsutvikleren Backe Prosjekt AS for 170
millioner kroner. Oppgjør og overlevering skal finne sted i oktober
2020.
Forvaltningen av kapitalen tilligger stiftelsens
styre på grunnlag av stiftelsens formålsparagraf. I 2020 består
stiftelsens styre av:
Lars Gathe, leder
Mette Burkeland
Olav Dag Hauge
Harald Kringlebotn
Margunn Sandal (i egenskap av menighetens sokneprest)
Styret ble opprinnelig valgt av Frogner menighetsråd på møte 14.01.2019.
I 2021 gikk Sissel Nilsen og Marianne Smith Magelie ut og ble erstattet
av Mette Burkeland og Olav Dag Hauge.
Funksjonstiden for styret er ifølge stiftelsesloven fire år.
Vedtekter for "Frogner menighets diakonale
stiftelse"
§ 1
Stiftelsens navn er "Frogner menighets diakonale
stiftelse".
Stiftelsen er en videreføring av stiftelsen "Frogner
menighets hjem" som ble omdannet ved styrevedtak 20. september 2018 og
Frogner menighetsråds vedtak 8. oktober 2018, jf. styrevedtak 9. mai
2019 og Frogner menighetsråds vedtak 21. mai 2019. Samtidig ble
stiftelsen "Frognerhjemmets Velferdsfond" opphevet og slått sammen med
Frogner menighets diakonale stiftelse.
§ 2
Stiftelsens
formål er å fremme diakonalt arbeid rettet mot eldre i Frogner menighet.
Stiftelsens virksomhet skal bygge på Den norske kirkes bekjennelse og
Guds ord.
§ 3
Stiftelsens grunnkapital er kr 2 200 000.
§ 4
Stiftelsen ledes av et styre på fra tre til fem
medlemmer.
To til fire av styrets medlemmer velges av Frogner
menighetsråd. Minst ett av de valgte medlemmene skal være medlem av
Frogner menighetsråd.
Soknepresten i Frogner menighet er
selvskreven medlem av styret. Styret velger selv sin leder.
§ 5
Styret er stiftelsens øverste organ. Forvaltningen av
stiftelsen hører under styret.
Styret skal sørge for at
stiftelsens formål ivaretas. Det hører under styret å beslutte utdeling
av stiftelsens midler. Styret skal påse at stiftelsens regnskap og
formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll. Styret har for
øvrig de oppgaver som følger av reglene i stiftelsesloven og vedtektene.
§ 6
Styret representerer stiftelsen utad. Styret kan gi
styremedlemmer rett til å representere stiftelsen utad, alene eller i
fellesskap.
§ 7
Stiftelsen har regnskapsplikt etter
regnskapsloven. Styret skal innen utgangen av april hvert år ha fastsatt
stiftelsens årsregnskap. Årsregnskapet fremlegges for Frogner
menighetsråd til orientering.
Stiftelsen har revisjonsplikt etter
revisorloven. Frogner menighetsråd velger stiftelsens revisor som skal
være en statsautorisert revisor.
§ 8
Styret kan med
tilslutning fra minst to tredeler av de avgitte stemmer endre vedtektene
og for øvrig vedta omdanning etter reglene i stiftelsesloven kapittel 6.
Forslag om omdanning skal forelegges Frogner menighetsråd til uttalelse
før styret treffer vedtak i saken. Styrets vedtak om omdanning skal
godkjennes av Stiftelsestilsynet etter reglene i stiftelsesloven §§ 48
annet ledd tredje punktum og 51.
Ved oppheving av stiftelsen skal
stiftelsens gjenværende midler brukes på en måte som samsvarer med
stiftelsens formål eller et beslektet formål i Frogner menighet, jf.
stiftelsesloven § 47 annet ledd.
|
|
TIRSDAGSSALONGER
Tirsdagssalong er et hyggelig sted å møtes. Det blir
servering, dagens tema, sang, utlodning, andakt og god tid til samtale
rundt bordene. Om du trenger skyss, send en e-post til
post.frogner.oslo@kirken.no,
og skriv SKYSS i emnefeltet, så prøver vi å stille med bil. Arrangør:
Diakoniutvalget.
Tirsdag 12. september 2023 kl. 17.00 i
Kirkestuen
Musikk og glede - Frogner Singers og musikkterapeut
Marthe Lian Skjælaaen medvirker. Enkel servering, utlodning og andakt. Ta
kontakt med kirkekontoret om du trenger skyss.
Tirsdag 10. oktober 2023 kl. 17.00 i Kirkestuen
Gode minner - gjestene inviteres til å ta med en
gjenstand som betyr noe spesielt for dem, og fortelle om den. Enkel servering,
utlodning og andakt. Ta kontakt med kirkekontoret om du trenger skyss.
Tirsdag 14. november 2023 kl. 17.00 i Kirkestuen
Musikk og billedkunst - duoen Musikkgalleriet
bestående av sopran Marilyn Almeida og pianist Siril Valberg deler
musikk og bilder under overskriften "Stemmer fra nord". Enkel servering,
utlodning og andakt. Ta kontakt med kirkekontoret om du trenger skyss.
Tirsdag 12. desember 2023 kl. 17.00 i Kirkestuen
Våre juletradisjoner - foredrag ved Geir Thomas
Risåsen, konservator på Folkemuseet. Enkel servering,
utlodning og andakt. Ta kontakt med kirkekontoret om du trenger skyss.
Stiftelsen Frogner menighets legat
Frogner menighet har gjennom tidene mottatt gaver (testamentariske
eller andre) der anvendelsen av midlene har vært knyttet til bestemte
formål. I 2002 ble de fleste av disse legatene slått sammen til ett
stort legat, som ble organisert som en stiftelse, Frogner menighets
legat. Senere er noen andre legater med tilnærmet samme formål slått
sammen med Frogner menighets legat, slik det framgår av vedtektene pr.
2016. I 2020 består stiftelsens styre av:
Trond Arild Lidalen, leder Per Bjørner Myrbostad Sissel Nilsen
Grethe M. Robertsen Margunn Sandal
Styret ble valgt av Frogner menighetsråd på møte 06.01.2020.
Funksjonstiden er fire år.
(Frogner menighets legat til diakonale formål)
Frogner menighet deler hvert år ut legatmidler til personer som ut fra
sosiale og/eller helsemessige årsaker har behov for økonomisk bistand.
Midlene er for personer som er bosatt i Frogner menighet. Det skal
søkes på eget skjema. Merk konvolutten: LEGAT.
Forrige søknadsfrist: 1. juni 2023.
For søknadsskjema og spørsmål, ta kontakt med:
Frogner menighet v/ Jens J. Lie, Bygdøy allé 36, Postboks 3072
Elisenberg, 0207 Oslo. Tlf. 23 62 90 62, e-post:
jl936@kirken.no.
Søknader sendes til:
Frogner menighets legat v/ daglig leder Jens
J.
Lie, Postboks 3072 Elisenberg,
0207 Oslo.
Telefon: 41 72 02 32.
E-post:
jl936@kirken.no.
Vedtekter for Stiftelsen Frogner menighets
legat
§ 1
Frogner menighets legat er en selveiende privat stiftelse. Legatets
formål er å bistå økonomisk til diakonale, vanskeligstilte og
allmenrettede formål i Frogner menighet, herunder hvert år å avsette et
beløp til menighetspleien.
Videre er formålet at Gamlebyen Menighet mottar et beløp
hvert år begrenset oppad til kr.10.000.
Av stiftelseskapitalen skal avkastningen av 900.000 minus
5% gå til posjonsvise utdelinger til ensomme, ulykkelige og syke
mennesker i Oslo. Stiftelsens styre kan overlate utdelingen av denne
avkastningen til Kirkens Bymisjon eller annen tilsvarende institusjon.
Stiftelsen Frogner menighets legat er en stiftelse stiftet
i 2002 og var en sammenslåing av flere stiftelser og pengegaver
tilknyttet Frogner menighet.
l 2014 sammenslås ytterligere to stiftelser, stiftelsen Gro
og Thoralf Webjørnsens legat og stiftelsen Christine Amalie Bjercke født
Hesselbergs legat, med Frogner menighets legat. Begge stiftelser har
tilnærmet de samme formål som Frogner menighets legat.
l 2015 sammenslås Tannlege Lorentz Gedde-Dahl og hustru
Dagny Gedde-Dahls legat med Frogner menighets legat. Begge legater har
tilnærmet samme formål.
§ 2
Legatets grunnkapital er på kr. 12.600.908 som anbringes i bank eller
på tilsvarende måte. Grunnkapitalen kan ikke angripes. Legatets kapital
tenkes økt ved bidrag fra privatpersoner, firmaer e.l. og ved
avkastningen på kapitalen. Minst 5% av legatets samlede årlige
avkastning skal tillegges grunnkapitalen..
§ 3
Legatet skal ledes av et styre fra 3-5 medlemmer. Styremedlemmene
skal fortrinnsvis bestå av sognepresten i Frogner menighet,
menighetsforvalteren i Frogner menighet, lederen i Frogner menighetsråd
og to medlemmer som oppnevnes av Frogner menighetsråd.
Styret velger i sin midte sin leder. Oppnevnelsen gjelder
for 4 år av gangen og skal søkes å sammenfalle med menighetsrådsperioden
For gyldig vedtak i styret kreves at minst 3 medlemmer stemmer for
forslaget. Styrets leder sammen med to av de øvrige
styremedlemmene forplikter stiftelsen med sin underskrift.
§ 4
Styret disponerer over stiftelsens midler. Det har overoppsyn med
virksomheten i det hele, og kontrollerer at den drives i samsvar med
formålet. Midler fra stiftelsen deles ut etter søknad eller
ved at styret seiv beslutter etter egen vurdering til hvem det skal gis
bidrag til.
Styret kan også velge å annonsere at stiftelsen har
midler til utdeling. § 5
Det skal føres regnskap som gir klar oversikt over stiftelsens drift
og status.
Styret utarbeider årsmelding og regnskap.
Regnskapet skal hvert år sendes Brønnøysundregistrene.
Regnskapsåret er fra l januar til 31 desember.
Stiftelsen skal ha registrert eller statsautorisert revisor som utpekes
av styret. § 6
Styret holder møte så ofte det er nødvendig, og innkalles av
styreformannen. Over styreforhandlingene føres protokoll. Det skal
likeledes holdes styremøte når to styremedlemmer krever det.
§ 7
Forandringer i vedtektene krever enstemmighet i styret
Vedtak om endring av vedtekter må godkjennes av Stiftelsestilsynet
Ved opphør av stiftelsens virksomhet skal den fremtidige disponering av
legatets midler godkjennes av Stiftelsestilsynet § 8
Legatet skal registreres i Enhets/Foretaksregisteret.
Kirkekaffen på søndager
Bli med og gjør noe for det diakonale arbeidet! I denne omgangen
gjelder det kirkekaffen på søndager. Det er alltid en hyggelig og riktig
avslutning på en gudstjeneste å møtes etterpå. Ringen blir på en måte
sluttet. For mange betyr kirkekaffen ekstra mye, idet man føler seg
ensom og vil gjerne veksle noen ord over en kopp kaffe i Kirkestuen før
man går hjem. Trofaste folk i menigheten har drevet med dette i årevis,
men har måttet gi opp på grunn av sykdom og alder. Derfor spør vi
deg/dere.
Ta kontakt med daglig leder Jens Jørgen Lie, tlf. 23 62 90 62.
|