Kirken
Kapellet
Kirkeåret
|
|
Gudstjenestetekster i glassmaleriene
I hver høymesse
i Den norske kirke skal det leses tre tekster fra Bibelen. Den
første er fra Det gamle testamente, den andre fra Det nye
testamente utenom evangeliene, og til slutt evangelieteksten, som
vanligvis er prekentekst. De tre tekstene belyser gjerne hverandre
og er valgt ut for sammen å gi søndagen et bestemt preg. |
Med de mange
glassmaleriene i Frogner kirke med bibelske tema vil man noen
søndager kunne se glasskunstneren Per Vigelands billedlige
tolkning av en eller flere av tekstene som leses. Noen ganger kan
også Vigelands tolkning av en beslektet tekst med tilsvarende
tematikk være aktuell. Her er noen eksempler. |
Kristi forklarelsesdag
En av tekstene i første
tekstrekke for Kristi åpenbaringsdag står i Johannes' åpenbaring,
første kapittel, vers 9-18. Johannes får en visjon der han ser en
som er lik en menneskesønn, med et belte av gull om brystet og med
et skarpt, tveegget sverd som går ut fra munnen, sverdet som et
bilde på Guds ord. Motivet er tolket av Per Vigeland i et av de
mindre feltene i det store Johannes-vinduet (på høyre side av
kirken, nærmest prekestolen). [Foto: Jardar Seim]
|
|
|
Såmannssøndag
Evangelieteksten i andre tekstrekke for Såmannssøndag står hos
Markus i det 4. kaptitlet, lignelsen om
såmannen. Vinduet vi her ser, er Markus-vinduet med
Såmannen som motiv, med unntak av det lille feltet nederst til
høyre. Det framstiller evangelisten Markus med hans symbol løven.
Dette glassmaleriet av Per Vigeland stod ferdig i 1962.
|
4. søndag i fastetiden
Den gammeltestamentlige teksten i andre
tekstrekke er hentet fra 4. Mosebok, det 21. kapitlet. Der hører
vi om israelittene, som på vandring i ørkenen etter å ha
unnsluppet fra Egypt, begynte å protestere både mot Gud og
ørkenvandringens leder, Moses. Det var verken brød eller vann i
ørkenen, maten var elendig, og de så for seg at de kom til å dø.
Gud likte ikke slike protester, og sendte giftige slanger inn
blant folket. Mange døde av bittene. Da angret folket og bad Moses
be Gud om å fjerne slangene. Gud hørte bønnen og bad Moses om å
lage en tilsvarende slange av kobber og sette den på en stang.
Alle som ble bitt, skulle få leve hvis de så opp på den. Dette
bildet kommer tilbake i evangelieteksten for denne søndagen. I
Joh. 3, 14 heter det: "Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen,
slik må Menneskesønnen bli løftet opp, for at hver den som tror på
ham, skal ha evig liv." Scenen med kobberslangen i ørkenen
er framstilt av Per Vigeland på et av glassmaleriene på galleriet
i Frogner kirke. (På grunn av benkeoppstillingen kommer dessverre
ikke hele den nederste delen av vinduet med på bildet.) [Foto: Jardar Seim]
|
|
|
Treenighetssøndag
Den gammeltestamentlige teksten i tredje tekstrekke er hentet fra
Jesaja 6, 1-8. Teksten handler om hvordan Herren kalte Jesaja
til profet. Der heter det i vers 6: "Da fløy en av serafene [himmelske
vesener som tjener Gud] bort til meg. I hånden hadde han en
glo som han hadde tatt med en tang fra alteret. Med den rørte han
ved munnen min og sa: ..." Denne scenen er framstilt i midtdelen
av Jesaja-vinduet, som befinner seg under sidegalleriet, lengst
framme i kirken. [Foto: Jardar Seim]
|
8. søndag i treenighetstiden
Evangelieteksten i andre tekstrekke er fra Markus' evangelium
kapittel 12, vers 37b-44, og inneholder fortellingen om den
fattige enken som i sin ekstreme fattigdom ga en liten gave i
tempelkisten, mye mindre enn det som mange rike ga. I Jesu
perspektiv blir mye og lite snudd om: "Sannelig, jeg sier dere:
Denne fattige enken har gitt mer enn noen av de andre som la
penger i tempelkisten. For de ga alle av sin overflod, men hun ga
av sin fattigdom alt hun eide, alt hun hadde å leve av."
Som mange andre tekster fra evangeliene fins også denne i en
parallellversjon hos en av de andre evangelistene, i dette
tilfellet Lukas. Hos ham er teksten å finne i kapittel 21, vers
1-4. Et av de store vinduene i Frogner kirke på høyre side (det
tredje vinduet sett fra bak i kirken) har motiver fra Lukas'
evangelium. Og ett av de motivene som Per Vigeland valgte fra
Lukas, er nettopp fortellingen om den fattige enkens gave, enkens
skjerv (eg. to skjerver), som det het i den bibeloversettelsen som
gjaldt da glassmaleriene ble skapt. En interessant
detalj ved dette vinduet er at det, som flere andre av
glassmaleriene i kirken, er et minnevindu (memorial window). Det
innebærer at vinduet er gitt som en gave til kirken til minne om
en eller flere personer, som har fått navn eller initialer preget
inn i vinduet. I dette vinduet kan man i den øverste bildekanten
lese "Til minne om Anna og Bernhard Brekke". Navnene virker nok
ukjente for de fleste i Frogner menighet i dag. Men disse to var
foreldrene til Egil Brekke, som var sokneprest i menigheten fra
1940 til 1955. [Foto: Jardar Seim] |
|
|
11. søndag i
treenighetstiden
Den gammeltestamentlige teksten for denne søndagen i andre tekstrekke er hentet fra 2. Mosebok kapittel 20,
vers 1-17. Der hører vi om Moses som får de ti bud av Gud.
"Steintavlene som var skrevet med Guds finger" er omtalt i
kapittel 31, vers 18, samt i parallellteksten i 5. Mosebok
kapittel 5, vers 22. Per
Vigeland har framstilt denne scenen i et av glassmaleriene over
sidegalleriet i Frogner kirke. (Den nederste delen av vinduet er
dessverre ikke synlig pga. benkeplasseringen på galleriet.)
[Foto: Jardar Seim]
|
Vingårdssøndag / 14. søndag i
treenighetstiden
Den gammeltestamentlige teksten for denne
søndagen i andre tekstrekke er hentet fra 5. Mosebok kapittel 8,
vers 7 og 11-18. I vers 15 heter det om Israelfolket i den lange
ørkenvandringen: "Han lot vannet strømme for deg fra harde
fjellet." Dette er nærmere beskrevet i 2. Mosebok kapittel 17,
vers 1-6, en scene som Per Vigeland har framstilt i et av
glassmaleriene over sidegalleriet i Frogner kirke (det i midten):
"På Herrens befaling brøt hele Israels
menighet opp fra Sin-ørkenen og dro videre fra sted til sted. De
slo leir i Refidim, men der fantes det ikke vann så folket kunne
få drikke. Folket trettet med Moses og
sa: «Gi oss vann så vi får drikke!» Moses svarte: «Hvorfor tretter
dere med meg? Hvorfor setter dere Herren på prøve?»
Men folket tørstet etter vann. De klaget til
Moses og sa: «Hvorfor har du ført oss opp fra Egypt? Vil du at vi
og barna våre og buskapen vår skal dø av tørst?»
Da ropte Moses til Herren og sa: «Hva skal jeg
gjøre med dette folket? Snart steiner de meg.»
Herren sa til Moses: «Ta med deg noen av
Israels eldste og gå fram foran folket. Og staven som du slo på
Nilen med, skal du ta med deg når du går.
Se, jeg skal stå foran deg på klippen ved
Horeb. Når du slår på klippen, skal det komme vann ut av den, så
folket får drikke.» Moses gjorde som Herren sa, for øynene på
Israels eldste." (Benkeoppstillingen skygger dessverre litt for
nederste del av glassmaleriet.)
[Foto: Jardar Seim]
|
|
|
16. søndag i treenighetstiden
(2. tekstrekke) Allehelgensdag
(3. tekstrekke)
Evangelieteksten for 16. søndag i
treenighetstiden i andre
tekstrekke er hentet fra det femte kapitlet i Matteus-evangeliet,
vers 10-12, og er en del av saligprisningene i Bergprekenen. Når
vi kommer inn i Frogner kirke gjennom hovedinngangen, er
Matteus-vinduet det første på høyre hånd, rett ved galleriet. I
det store, runde vinduet øverst har Per Vigeland framstilt Jesus
som sitter på fjellet (berget) og forkynner saligprisningene, det
som utgjør første del av Bergprekenen i Matteus-evangeliet, kap.
5-7. I de mindre vinduene nedenfor ser vi mennesker i ulike aldre
som lytter til ordene fra Jesus. Et unntak er bildet nederst til
høyre. Det viser Matteus selv. Hver av de fire evangelistene
knyttes gjerne til et bestemt symbol; for Matteus er det et
menneske med vinger (ofte oppfattet som en engel). I bildet
fornemmer man at denne personen med vinger dikterer det Matteus
skal skrive. Matteus ser vi med en skriftrull og penn.
Saligprisningene er også evangelietekst på Allehelgensdag
(tredje tekstrekke), men da hentet fra parallellteksten i Lukas
evangelium, det sjette kapitlet.
[Foto: Jardar Seim]
|
22. søndag i treenighetstiden
Evangelieteksten for denne søndagen i tredje
tekstrekke er hentet fra det 10. kapitlet i Lukas-evangeliet, der
Jesus forteller lignelsen om den barmhjertige samaritan
til en lovkyndig (altså en lærd teolog) som ville sette Jesus på
prøve. Den lovkyndige får en overraskende utfordring når han litt
kverulantisk spør Jesus om hvem han egentlig skal regne som sin
neste når det gjelder dobbeltbudet om å elske Herren av hele sin
sjel, og å elske sin neste som seg selv. Les hele historien i
Lukas 10, 25-37. I sitt Lukasvindu har Per Vigeland valgt å ta
med den barmhjertige samaritan som et av motivene. Det er å finne
nederst i bilderekken til venstre. Lukasvinduet er det nest
fremste av de store vinduene. Se hele vinduet
nedenfor. (Foto: Jardar Seim)
|
|
|
Bots- og bønnedag
Evangelieteksten i tredje tekstrekke på Bots- og
bønnedag (Bots- og bededag) er lignelsen om den fortapte
sønn, eller som det nå heter: "Sønnen som kom hjem" eller
"Den bortkomne og hans bror". Denne lignelsen er hovedmotivet i
Per Vigelands Lukasvindu i Frogner kirke. I det store, runde
vinduet øverst har Vigeland framstilt faren som tar imot den
angrende sønnen når han vender hjem etter å ha satt sin del av
farens formue, som han fikk som arveforskudd, over styr i fjerne
land. De tidligere leddene i fortellingen er skildret i de tre
mindre vinduene i midtfeltet nedenfor. Les hele fortellingen i
Lukas 15, 11-32. (Foto: Jardar
Seim)
Allehelgensdag (tredje tekstrekke)
- se ovenfor under 16.
søndag i treenighetstiden (andre tekstrekke)
|
|
|
|