|
|
Preken - 2. søndag i åpenbaringstiden, 10. januar 2021
ved kapellan Arne Slørdahl
Til utskriftsvennlig versjon
Mark. 1, 3-11
3
En røst roper i ødemarken: Rydd
Herrens vei, gjør hans stier rette!
4 Slik sto døperen Johannes fram i
ødemarken og forkynte en omvendelsesdåp som ga tilgivelse for syndene.
5 Fra hele
Judea og Jerusalem dro alle ut til ham. De bekjente syndene sine og ble
døpt av ham i Jordanelven.
6 Johannes gikk kledd i en kappe av
kamelhår og hadde et lærbelte om livet, og han levde av gresshopper og
villhonning. 7
Han forkynte: «Det kommer en etter meg som er sterkere enn
jeg, og jeg er ikke verdig til å bøye meg ned og løse sandalremmen hans.
8 Jeg har
døpt dere med vann, men han skal døpe dere med Den hellige ånd.»
9 På den
tiden kom Jesus fra Nasaret i Galilea og ble døpt i Jordan av Johannes.
10 Straks
han steg opp av vannet, så han himmelen dele seg, og han så Ånden komme
ned over seg som en due.
11 Og det lød en røst fra himmelen:
«Du er min Sønn, den elskede, i deg har jeg min glede.»
Et av mange savn i denne tiden er å kunne berøre
hverandre; gi et godt håndtrykk når vi møtes - som et tegn på tillit,
likeverdighet og respekt; og å kunne klemme våre kjære som ikke er i
kohorten. Berøring er i noen tilfeller livsviktig.
I Markus sin fortelling om Jesu dåp i
Jordan-elven finnes en liten - men megetsigende - notis om berøring:
Johannes forkynte: «Det kommer en etter meg som er sterkere enn jeg, og
jeg er ikke verdig til å bøye meg ned og løse sandalremmen hans.» (Mark
1,3-11) Døperens utsagn er forståelig ut fra den tidens
regler for verdighet og skam. Føttene og det som var i kontakt med
føttene var urent i mer enn den bokstavelige forståelsen. Dette var også
et rituelt urent område. Å berøre andres sandaler, for ikke å si føtter,
ble dermed en nedverdigende og skamfull handling, for den som berørte. Men
når Johannes ikke engang var verdig å gjøre denne skamfulle handlingen
overfor Jesus, så sier det noe om den enorme avstanden mellom Jesus og ham
selv. Johannes var Jesu slektning og venn, men han innså
slektningens sanne natur; som sant menneske og sann Gud. Og han selv var
ikke verdig!
Men verdigheten var nettopp det Jesus brakte med seg!
Evangeliet forteller at alle mennesker er verdige Guds nærhet og
kjærlighet, gitt oss i Jesus. I ham er mennesket grunnleggende elsket og
grunnleggende verdig! Og dermed også verdig til å løsne hans sandalremmer!
I Bibelen finnes det mange fortellinger om berøring, og i avgjørende
scener er det nettopp «hud mot hud» som er det forløsende. Jesus brøt
gjennom den rådende skamkulturen, kanskje særlig når den var forkledd i
religiøse forskrifter: Jesus spyttet i hendene, rørte det sammen med jord
og smurte på øyne, ører og munn, for å åpne opp mennesker og mellom
mennesker; Han holdt rundt barna; Folket dro ham i kjortelen, vætet hans
føtter med tårer og tørket dem med håret ... Jesus var i berøring med
omverdenen, med mennesker. Og på skjærtorsdag tok han et realt oppgjør med
Johannes’ tanke om manglende verdighet: Da vasket Jesus føttene på sine.
Herren tok tak i andres skitne føtter - og alt ble snudd på hodet. Det
gamle regimet hvor alt ble rangert etter skam og ære, var avløst: Jesus
var Guds sønn. Og hver gang Jesus var i berøring med verden, så var det
Guds kjærlighet som berørte. God og anerkjennende berøring
er livsviktig. Hud-professor Ole Fyrand forklarer berøringen i et
NRK-program: «Det som skjer når vi berører hverandre, er at den som
berører oss stimulerer visse nerver som hovedsakelig sitter i huden. Disse
impulsene går da via kroppen til hjernen, der det nedfeller seg som en
erfaring. Smerteberøring fører til at vi trekker oss tilbake, mens positiv
berøring gjør at vi føler oss vel. Hjernen arkiverer disse episodene, og
når du neste gang blir berørt på en god måte så gjenkjenner vi det
ubevisst. Det fører til at vi faller til ro og føler oss vel.» (fra
nrk.no, 29.09.2003). Jesus tok tak i folk. Og han berørte på en måte som
skapte reaksjoner. Han ville muligens ha sjokkert også den dag i dag. Og
det han kom for fortelle - både med munnen og med kroppen - var at alle
mennesker er verdige Guds nærhet og kjærlighet! I vår tid er
det andre årsaker til at vi ikke skal oppholde oss nært hverandre og bli
berørte. Men vi lengter virkelig etter at den gode og tillitsvekkende
berøringen igjen skal kunne knytte oss sammen, åpne oss, varme oss ... at
vi også med våre kropper og vårt fellesskap skal kunne leve ut evangeliet
om Guds kjærlighet.
|
|
|