Åpningssiden med hovedmeny
Aktuelt
Ansatte Barn, ungdom
Diakoni Gudstjeneste Kalender (hva skjer?) Menighetsrådet Musikk Pekere |
Høringsuttalelse av 5. mai 2010 fra Frogner menighetsråd om domprostens forslag til fordeling av prestestillingene i domprostiet
|
På grunn av budsjettproblemer skal prestetjenesten i Oslo bispedømme skjæres ned. Domprosten la 24. april 2010 frem forslag til hvordan nedskjæringene kan gjennomføres i Oslo domprosti, som Frogner menighet er en del av. Menighetsrådene er bedt om å uttale seg om forslaget innen 14. mai 2010. Frogner menighetsråd har avgitt følgende uttalelse:
1) Frogner menighetsråd beklager nedskjæringene i prestetjenesten og savner en offenlig redegjørelse for hvordan utviklingen har kunnet ta en så negativ retning i Oslo bispedømme.
2) En konsekvens av å redusere
prestetjenesten i de enkelte menigheter er at prestenes oppgaver i
annet menighetsbyggende arbeid nedprioriteres ytterligere til fordel
for forordnede gudstjenester og kirkelige handlinger. En slik
utvikling finner vi særdeles uheldig og lite i samsvar med
tjenesteordning for menighetsprester, § 2, der ”annet
menighetsbyggende arbeid i samråd med menighetsrådet” eksplisitt er
nevnt som en av prestens oppgaver. 3) I domprostens forslag til ny fordeling av
presteressursene er det en alvorlig feil i tallkolonnen for 2004.
Feilen er av spesiell betydning for Frogner menighet (og Bygdøy).
Ifølge de oppgitte tall hadde Bygdøy/Frogner 3 årsverk i 2004, og
hele samarbeidsområdet BUFF 7 årsverk (Bygdøy/Frogner, Uranienborg,
Fagerborg). Forslaget for 2010 er 3 årsverk til Bygdøy/Frogner og 6
årsverk samlet til BUFF. Det ser dermed ut som om Bygdøy/Frogner
ikke får noen reduksjon; den er fordelt med 0,5 årsverk på hver av
menighetene Uranienborg og Fagerborg. Men i 2004 hadde
Bygdøy/Frogner 3,75 årsverk, ikke 3. I 2004 tilhørte Bygdøy menighet
Skøyen prestegjeld (Vestre Aker prosti). I Skøyen prestegjeld var
det stipulert at 0,75 av de 3 presteårsverkene der gjaldt tjenesten
i Bygdøy menighet. Reduksjonen for Bygdøy og Frogner fra 2004 til
forslaget for 2010 er dermed på 0,75 årsverk. Vi finner dette
urimelig. Tilsvarende gjelder fordelingen på samarbeidsområdene. Med
7,75 årsverk i 2004 og 6 i 2010 får BUFF en reduksjon på hele 23 %,
Sentrum får en reduksjon på 7 % (fra 7 til 6,5 årsverk) og
Gamle Oslo en reduksjon på 8 % (fra 6 til 5,5 årsverk). I disse
regnestykkene har vi holdt utenfor at Frogner og Bygdøy menigheter
fra 1.2.2008 har hatt en ekstra presteressurs på 50 %, foreløpig
bestemt for en 3-årsperiode. Så også om man skulle velge å bruke
f.eks. 2009 som sammenlikningsår i stedet for 2004, blir det feil å
framstille det som om Bygdøy/Frogner ikke får noen reduksjon. 4) Det heter i forslaget at det i
utgangspunktet ”bygger på forholdet mellom presteressurs og antall
menigheter/kirker og forordnede gudstjenester”. Dessuten er den
foreslåtte fordeling påvirket av ”vurderinger omkring menighetenes
ulike ressurstilgang, delvis av frivillige og delvis av selvstendig
økonomisk styrke”. Videre heter det at fordelingen kan endres dersom
det fra menighetenes side framkommer forslag som endrer noe av
grunnlaget for denne fordelingen. Men siden kriteriene som er
anvendt, er så diffuse (”vurderinger omkring... ”), er det vanskelig
å argumentere i forhold til dem. 5) Det er oppsiktsvekkende at
grenseendringer mellom menigheter innen domprostiet som alt er
vedtatt av kirkelige organer, ikke er blitt tatt hensyn til, selv om
de innebærer vesentlige tillegg av befolkning for noen menigheter og
tilsvarende reduksjon for andre. Vi sikter til Oslo bispedømmeråds
vedtak av 14. desember 2009 om å overføre betydelige deler av Oslo
domkirkes menighet til Frogner og Uranienborg menigheter. Vedtaket
er ikke iverksatt ennå, men bispedømmerådets administrasjon har på
forespørsel opplyst at det vil bli gjort innen årsskiftet 2010/11.
Da vil Frogner menighet få overført fra Domkirkens menighet rodene
301, 302, 303, 304, 709, 710 og den delen av rode 504 som hittil har
tilhørt Domkirken. Ifølge Oslo kommunes befolkningsstatistikk pr.
01.01.2008 bor det i dag ca. 3.500 mennesker i disse rodene, dvs.
litt mer enn på hele Bygdøy. (Ca.-tall fordi statistikken ikke
oppgir hvor mange i den delte rode 504 som fra før tilhører
Frogner.) Frogner menighet har før utvidelsen ca. 16.500 innbyggere.
(Her er brukt befolkningstall, ikke kirkemedlemmer. Kilde: Notat
2/2008 fra Utviklings- og kompetanseetaten, Oslo kommune:
”Folkemengden i bydelene pr. 01.01.2008”.) Frogner menighetsråd og
menighetsmøte har stilt seg positive til denne utvidelsen av
menigheten. Men i uttalelsen fra menighetsmøtet 25.10.2009 het det
også: ”Menighetsmøtet vil samtidig påpeke at en så betydelig
utvidelse av Frogner sokn må følges av økte stillingsressurser både
når det gjelder prestetjenesten og administrativt.” I diskusjoner om
nedskjæringene av prestetjenesten i 2010 er det nevnt at man i så
fall også måtte ta hensyn til befolkningsvekst som måtte komme pga.
byutvikling i andre deler av byen, f.eks. i Gamle Oslo. Vi kan ha
forståelse for det, men vil da nevne at det innenfor Frogner
menighets nåværende grenser er planlagt mellom 2.000 og 3.000 nye
boliger på Filipstad. Vi har ikke regnet inn slike utvidelser av
Frogner menighet, bare de endringer av soknegrenser som kirkelige
organer allerede har vedtatt, og som vil bli iverksatt om noen
måneder – og som gjelder eksisterende bebyggelse, ikke planlagt
bebyggelse. 6) Ut fra det ovenstående mener vi at Frogner og Bygdøy menigheter bør ha fire prester (jfr. at Frogner hadde 3 årsverk i 2004 og Bygdøy 0,75). Vi innser samtidig at bispedømmet for øyeblikket befinner seg i en økonomisk tvangssituasjon og at det akkurat nå ikke er grunnlag for en slik bemanning. Som en midlertidig ordning kan vi derfor godta 3,5 årsverk til Frogner og Bygdøy. En naturlig måte å finne ressurser til dette på er å redusere antall årsverk i Domkirkens menighet fra 2 til 1,5. (Domproststillingen er holdt utenfor i disse tallene.) Begrunnelsen er den betydelige reduksjonen i befolkning der etter de vedtatte grenseendringene. Vi kan vanskelig skjønne at bemanningen i Domkirkens menighet i en økonomisk kritisk situasjon for domprostiet skal være skjermet når dens befolkning reduseres så pass kraftig. Det bør også sees nærmere på antall stillinger i bispedømmerådets administrasjon og prosjektbaserte stillinger. Det bør ikke være lettere å beholde, evt. øke, stillingsressurser der enn rundt i menighetene, der det daglige, menighetsbyggende arbeidet er forventet å skje, ikke minst gjennom prestetjenesten. |