Planlagt
tilbygg for kontorer i Frogner kirke
|
|
Om "servicekontor" for menighetene i Oslo domprosti
Som en del av det såkalte Oslo-prosjektet er det bestemt at
menighetene i domprostiet skal ha et felles "servicekontor" for
noen av de tjenestene som hittil har ligget til menighetskontorene.
Menighetskontorene skal likevel fortsatt bestå. Servicekontoret er tenkt
satt i drift fra 1. april 2009 og skal ligge på Grønland. Prosjektet
skal evalueres innen utgangen av september 2009 og den permanente
løsningen er planlagt å gjelde fra 1. januar 2010. Frogner
menighetsråd vedtok enstemmig følgende uttalelse om dette i sak 15/09
på sitt møte 4.2.2009:
- Vi er forbauset over at vi som menighetsråd innbys til en høring
om hvilke administrative oppgaver menigheten ønsker lagt til
servicekontoret, men uten at menighetsrådet fikk forslaget om
servicekontor til uttalelse før
vedtaket om å opprette et kontor ble truffet. Vi registrerer at
prosjektlederen under utredningen har hatt samtaler med sokneprest og
menighetsforvalter i alle menigheter i domprostiet, gravferdsetaten,
begravelsesbyråenes forum etc. Vi beklager at de folkevalgte menighetsrådene
settes på sidelinjen ved ikke å ha blitt konsultert om hovedspørsmålet
i saken. En slik overkjøring gjør det ikke lettere å motivere til
deltakelse i det forestående menighetsrådsvalget. Før et pilotprosjekt
av denne art iverksettes, burde dessuten saken ha vært lagt fram for
Kirkelig fellesråd til avgjørelse der.
- For kirkens framtid i Oslo er det viktig at det enkelte
kirkemedlems tilhørighet til soknet – den kirken man sokner
til, ikke svekkes. Vi frykter at overføring av oppgaver til et felles
”servicekontor” for et prosti kan bidra til en slik svekkelse.
Prostiet er først og fremst en enhet for administrering av
prestetjenesten og ikke en enhet som inngår i folks bevissthet. Det blir
vanskeligere for folk å forholde seg til sin kirke dersom noen
henvendelser skal gå til menighetskontoret lokalt og andre til
prostikontoret, ikke minst dersom arbeidsfordelingen mellom de to
kontorene varierer fra menighet til menighet.
- Selv om et felles servicekontor kan ha lengre åpningstider
enn et lite menighetskontor, er vi redd for at servicen samlet sett blir dårligere.
Forutsetningen om at alle medarbeidere på servicekontoret ”må være
oppdatert på 13 menigheter og ha god lokalkjennskap til aktiviteter og
rutiner” (innstillingens side 11) mener vi er utopisk. Bare denne
forutsetningen burde være nok til å skrinlegge prosjektet.
- Ifølge utredningen skal servicekontoret bemannes innenfor
domprostiets eksisterende ressurser. Konsekvensen blir da færre årsverk
og dårligere bemanning til menighetskontorene. Dermed blir servicen som
kan ytes lokalt, dårligere, og presset på de lokalt ansatte større.
- Tittelen på innstillingen er ”Levende, nær og
tilgjengelig”. Vi opplever dette som en tilslørende PR-frase når en
hovedfølge av forslaget er større fjernhet
sammenliknet med de lokale menighetskontorene.
- Vår kritikk av et felles prostikontor for en del tjenester
betyr ikke at vi ikke er åpne for andre løsninger enn at hver menighet
har sitt eget kontor. Dersom nabomenigheter ønsker å slå sammen sine
kontorer på grunn av korte avstander eller lavt innbyggertall, kan
det være en brukbar løsning. Som eksempel nevner vi at Frogner og Bygdøy
menigheter har felles kontor. Det kan også være fornuftig å samordne
enkelte tjenester, enten det er for hele Oslo (jfr. telefonopplegg) eller
deler av byen. Men et eget kontor for domprostiet på bekostning av
bemanningen på de lokale menighetskontorene ser vi som en blindvei.
- Når det gjelder hvilke konkrete oppgaver som kan tenkes
overført til et servicekontor som allerede er vedtatt opprettet som en prøveordning,
slutter menighetsrådet seg til stabens uttalelse, bortsett fra punktet
under ”Dåp/vigsel” som antyder innføring av gebyr for visse
tjenester.
Til toppen |
|
Om reduksjoner i prestetjenesten i Oslo domprosti (og andre
prostier) pga. overforbruk på bispedømmerådets budsjett i 2008
Et skriv fra domprosten er sendt menighetene til uttalelse.
Skrivet inneholder en oversikt over tiltak som ansees nødvendige pga.
den vanskelige budsjettsituasjonen i Oslo bispedømmeråd, bl.a.
reduksjon av noen prestestillinger og slutt på lønnede vikarer ved
sykdom, vakanse og annen form for ledighet. Det er dessiten forslag om
at Markus og Gamlebyen kirker ikke lenger skal fungere som vanlige
høymessekirker, men gis alternativ i tråd med idéer fra det såkalte
Oslo-prosjektet.
Frogner menighetsråd vedtok enstemmig følgende uttalelse om
dette i sak 18/09 på sitt møte 4.2.2009:
- Vi er forbauset over at bispedømmerådets regnskap for
2008 viser så store overskridelser på prestekapitlet at det kan føre
til betydelige nedskjæringer for det normale gudstjenestelivet i flere
menigheter. Vi savner en redegjørelse for hvordan en slik situasjon har
kunnet oppstå. Er det administrasjonen i bispedømmerådet som ikke har
varslet i tide om overforbruket? Er det selve bispedømmerådet som ikke
har tatt ansvaret? Og hva ligger bak? Er det reduserte overføringer fra
staten? Er det bispedømmerådets prioritering av prosjekter og
administrative stillinger i forhold til prestetjenesten? Er det lønnsutviklingen
hos prestene, eventuelt i sammenheng med oppgradering av
kapellanstillinger til soknepreststillinger? Vi ber om at disse sidene
av saken opplyses tydelig og kritisk med tilbakemeldinger til
menighetene før eventuelle
forandringer i bruk av kirkene iverksettes.
- Når det foreslås at enkelte kirker gis en alternativ
bruk (Gamlebyen og Markus er nevnt) for å spare prestetjeneste, må de
lokale menighetenes oppfatning av situasjonen veie tungt i avgjørelsen.
Vi minner dessuten om at det også er andre kirkelige yrkesgrupper enn
prestene som blir berørt (organister, kirketjenere/klokkere) ved nedskjæringer
av gudstjenestetilbudet, selv om de har en annen arbeidsgiver.
- Under mulig alternativ bruk av Markus kirke nevnes det at
det vil være ”naturlig å utvikle kirken til byens barnekatedral” i
samarbeid med Oslo-prosjektet. Vi viser til forrige punkt og
understreker at en slik utvikling i tilfelle må være ønsket av Markus
menighet (sokn), som eier av kirken. Samtidig vil vi peke på at det
ikke er gjort noe bindende vedtak om at Oslo skal ha en egen
”barnekatedral”, og at et slikt spørsmål må avgjøres på
selvstendig grunnlag, ikke som en nødløsning for å få bispedømmerådets
prestebudsjett til å gå i balanse. Dessuten vil en slik bruk av kirken
også innebære kostnader, selv om det skulle være på et annet
budsjettkapittel. Men dersom først Markus kirke, i samråd med
menigheten, skal gis en alternativ bruk, tror vi det kan være like
aktuelt å undersøke om den katolske St. Olavs menighet kan være en
mulig samarbeidspartner, for å avlaste deres sprengfulle kirke litt
lenger nede i Ullevålsveien.
- Under oppussingen av Oslo domkirke har Trefoldighetskirken
vært kirke for to menigheter. Hvilken betydning har det hatt for
presteressursene i de to menighetene? Siden Domkirken ikke skal tas i
bruk før i slutten av 2009, kan det kanskje være noe å spare her for
å hjelpe andre menigheter?
- Uttalelsen sendes til domprosten, bispedømmerådet og
menighetsrådene i domprostiet.
|