Forslagene om storsokn i Oslo blir ikke fremmet for
bispedømmerådet
I et nyhetsbrev fra det såkalte Oslo-prosjektet (nr. 6/2008) har
styringsgruppa for prosjektet oppsummert høringen om forslagene til nye
sokne- og prostigrenser i Oslo. Styringsgruppa tar høringen til
etterretning og anbefaler på det grunnlaget Oslo bispedømmeråd om ikke å
gå videre med de tre foreslåtte modellene til nye sokne- og
prostigrenser i Oslo. Det anbefales imidlertid at bispedømmerådet
foretar en prostiregulering i Oslo.
Dermed er sluttstreken satt for en prosess der det
alt tidlig var klart at motstanden rundt om i menighetene var sterk. At
dette var en tapt sak ble tydelig ved behandlingen 15. mai 2008 i Kirkelig
fellesråd - det lovbestemte fellesorganet for soknene i Oslo. Et
flertall på 42 stemte for en uttalelse som konkluderte slik: "Kirkelig
fellesråd i Oslo støtter ingen av de tre fremlagte forslag og mener en
videre utvikling må skje innen rammen av dagens struktur." Et mindretall
på 4 stemte for at en videre utvikling bør skje på grunnlag av den
modellen der soknegrensene følger prostigrensene. Lederen for
bispedømmerådet, Knut Lundby, innrømmet i et intervju med Aften allerede
7. mai at høringsuttalelsene ikke gir grunnlag for å vedta noen av de
tre foreslåtte modellene.
I likhet med et overveldende flertall av dem som har
uttalt seg, har alle tre høringsinstanser i Frogner menighet
(menighetsråd, menighetsmøte, ansatte) argumentert mot en
overgang til storsokn.
|
Velg utskriftsvennlig versjon av Frogner-uttalelsen
her
Høringsuttalelse fra
1) menighetsmøtet i
Frogner menighet søndag 30. mars 2008
2) Frogner menighetsråd i møte onsdag 3. april 2008
om "Oslo-prosjektets"
forslag om nye sokne- og prostigrenser i Oslo.
Uten å betvile at det ligger gode intensjoner bak Oslo-prosjektets
forslag om nye sokne- og prostigrenser, finner menighetsmøtet i Frogner
sokn 30. mars 2008 / Frogner menighetsråd i møte 3. april 2008 de foreslåtte endringene lite egnet for formålet. De
viktigste innvendingene kan samles i noen punkter:
- Forslagene springer ikke ut av en konkret behovsanalyse.
Så omfattende endringer i soknestrukturen må være begrunnet i konkrete
vurderinger av hva som måtte fungere mindre tilfredsstillende i det
lokale menighetsliv i ulike deler av byen. Videre må det
sannsynliggjøres at slike forhold vil bli vesentlig forbedret med en
ny soknestruktur. Vi kan ikke se at det er gjort slike vurderinger.
- Forslagene vil gjøre det slutt på det kirkelige lokaldemokratiet
på menighetsplan.
Ifølge forslagene skal det som i kirkeloven kalles menighetsråd,
ikke lenger velges av og for den lokale menighet knyttet til en kirke,
men velges for et storsokn som skal bestå av mange menigheter. For
lokalmenigheten skal det i stedet komme "menighetsutvalg" oppnevnt av
storsoknets "menighetsråd". Lokalmenigheten mister derved sin
demokratiske rett til å velge sitt eget menighetsråd. Det er
oppsiktsvekkende at et så radikalt inngrep ikke er mer diskutert i
innstillingen. Avstanden til det nye "menighetsrådet" vil bli større
for menighetens medlemmer, og muligheten til å påvirke vil bli mindre.
Det vil bli enda vanskeligere enn nå å få økt valgdeltakelsen til
menighetsrådsvalg. For dem som blir valgt til et slikt felles
menighetsråd, blir det vanskeligere å ha innsikt i den enkelte
lokalmenighet. De som blir oppnevnt til de lokale
"menighetsutvalgene", vil dessuten få en uklar posisjon når det
gjelder hva de kan bestemme, og hvem de står ansvarlig overfor.
- Forslagenes intensjon om at det i hvert storsokn skal være et
kirkelig "fullskala-tilbud", kan i stedet føre til et svekket kirkelig
total-tilbud i Oslo.
Innen storsoknet skal alle få et "fullskala-tilbud" ved at menighetene
spesialiserer seg mer. Men den enkelte av dagens menigheter, ofte på
størrelse med en vanlig norsk kommune, eller større, vil da lett få et
fattigere menighetsliv på de områdene den ikke skal spesialisere seg
på. En vidtgående, planlagt spesialisering er en altfor defensiv
strategi når målgruppene er så store som de er i Oslo. At noen
menigheter utvikler seg spesielt godt på ett eller noen områder uten
at det ligger en sentral planlegging bak, er noe helt annet – og helt
naturlig. Det har folk benyttet seg av i mange år uten noen
formalisering. Nye tilbud kan bygges opp uten å forandre grenser, både
i form av samarbeid mellom selvstendige menigheter og ved at fellesråd
og bispedømmeråd gjør en innsats for å gjøre det lettere for
menigheter å lære av andre menigheter som arbeider godt på bestemte
områder. Det er å tenke offensivt.
- Forslagene vil svekke følelsen av lokal menighetstilhørighet, noe
som også kan gå ut over gaver og frivillig innsats.
En struktur med storsokn som består av mange av dagens sokn
(menigheter), vil svekke folks lokale tilhørighet til en menighet og
dens kirke. Det følger både av at menigheten vil miste sitt eget
folkevalgte menighetsråd, og av den foreslåtte spesialiseringen mellom
menigheter. Både villigheten til å støtte menighetsarbeidet med gaver
og lysten til å bidra med frivillig arbeid vil trolig bli skadelidende
når den lokale forankringen bli mer uklar. Dessuten er det i en storby
som Oslo, der mange forhold oppleves som svært omskiftelige, og
rotløshet ikke er et ukjent fenomen, i seg selv verdifullt å bevare
lokal tilhørighet knyttet til historiske menighetsgrenser. I en
folkekirke er stabilitet på dette området spesielt viktig.
- Heller ikke bydelene er naturlige grenser for kirkesokn i Oslo.
Det minst drastiske av de tre forslagene lar soknegrensene følge
bydelsgrensene, slik at Oslo i stedet for 57 sokn får 15 sokn. Også
dette alternativet rammes fullt ut av innvendingene ovenfor. Dersom
soknegrensene skal følge bydelene, melder dessuten spørsmålet seg om enhver endring av bydelsinndelingen
også vil bety en endret kirkelig inndeling i Oslo.
- Dersom det noen steder er lokale ønsker om og behov for mindre
endringer i soknestrukturen, bør slike gjennomføres uten å gjøre
drastiske endringer for hele byen.
Det kan her være snakk om å slå sammen enkelte menigheter eller å
justere noen grenser. Når det gjelder Frogner menighet, har vi
imidlertid ingen forslag i denne retning.
Avkrysningsskjemaet som fulgte høringsdokumentet, blir utfylt
administrativt i samsvar med den vedtatte uttalelsen.
Høringsuttalelse fra stabene i Frogner og Bygdøy
menigheter
Ved siden av et utfylt spørreskjema (ikke tatt med her) har de
ansatte i Frogner og Bygdøy menigheter forfattet et eget skriv, som
gjengis nedenfor. Skrivet er datert 22. januar 2008.
Osloprosjektet - nye muligheter med ny struktur
Høringsinstans: Stabene i Frogner og Bygdøy menigheter
Stabene i Frogner og Bygdøy menigheter har drøftet målsettingene i
høringsnotatet og de foreslåtte tiltakene.
Da våre synspunkter går i retning av å opprettholde dagens ordning
med eventuelle mindre endringer, finner vi det riktig å grunngi dette i
et eget skriv i tillegg til å besvare spørsmålene i spørreskjemaet. Vår
uttalelse er som følger:
Vi ser det som svært viktig å arbeide for økt vitalitet innen den
lokale kirke, og at menighetene skal kunne oppleve et rikt og pulserende
menighetsliv. Det er viktig at tilbudene er tilpasset lokalbefolkningens
behov, og at menighetene rår over ressurser, så vel personalmessige som
økonomiske, i forhold til eksisterende behov.
Hvis man i bestrebelsene for å kunne oppnå dette også
makter å styrke solidariteten menighetene imellom, samt å kunne utvikle
et samarbeid mellom den enkelte menighet og andre aktører i
lokalmiljøet, ser vi på dette som svært verdifullt. Men aller viktigst
er det at lokalbefolkningen i den enkelte menighet opplever tilhørighet
og fellesskap i sin lokale kirke, samt at morgendagens kirke må være
gjenkjennelig, åpen og inkluderende for lokalbefolkningen.
Vi ser ikke noe behov for vesentlige endringer i den
nåværende inndelingen i sokn for å kunne oppnå dette. Det må kunne være
mulig å etablere felles rutiner og mer rasjonelt arbeid, for eksempel i
forbindelse med kirkebokføring, telefonsystemer, regnskapssystemer m.v.
uten at en derfor trenger å rokke ved de eksisterende soknegrenser.
Derfor går våre staber inn for i størst mulig
utstrekning å opprettholde de eksisterende soknegrenser, med eventuelle
justeringer der dette har en naturlig begrunnelse. Enkelte steder kan
det muligens også være hensiktsmessig å slå sammen menigheter, dersom
menighetene selv ønsker dette.
Erfaringsmessig vet vi at menighetstilhørighet lokalt
sitter dypt hos mange i befolkningen langt utover den aktive
menighetskjernen. Vi ser det derfor som viktig å bygge videre på en slik
følelse av tilhørighet, heller enn å gjennomføre så vidt drastiske
endringer som de tre forslagene som lanseres i høringsdokumentet
innebærer, og som etter vår vurdering trekker i helt motsatt retning.
Som staber er vi også opptatt av hvordan
personalressursene er tenkt forvaltet i de nærmeste årene. Dette sies
det ikke noe om i høringsdokumentet. Derimot sies det en del om hvordan
de samlede økonomiske ressursene er tenkt forvaltet. Vi mener det vil
være urealistisk å anta at en sammenslåing av fri kapital innen ett
eller flere storsokn vil kiunne la seg gjennomføre uten at det vil
oppstå konflikter som på sikt kan skape stor misstemning mellom
menighetene. Dessuten vil en slik forvaltning av midlene etter vår
oppfatning føre til at givergleden lokalt blir svekket.
Konklusjon:
Stabene i Frogner og Bygdøy vil arbeide aktivt for økt vitalitet
innen den enkelte menighet gjennom tiltak som er forankret lokalt.
Tiltakene som foreslås i høringsdokumentet synes vi
mangler en overordnet analyse der man ser de enkelte tiltak i en større
sammenheng.
Ut fra dette mener vi at prosjektet ikke bør
gjennomføres!
Gjennomfører man så vidtrekkende endringer som det
her er tale om, bør man ha bedre garantier for at resultatet skal bli
godt. Hvis slike tiltak gjennomføres og gir et dårlig resultat, finnes
det knapt noen vei tilbake.
For stabene i Frogner og Bygdøy menigheter
Fred Søndby
Menighetsforvalter
|