Frogner menighet, Oslo |
Åpningssiden med hovedmeny
Ansatte Barn, ungdom Gudstjeneste Kalender (hva skjer?) Menighetsrådet |
|
Preken - Såmannssøndag, 31. januar 2021.
26 Og
han sa: «Med Guds rike er det slik: Det er som når en mann har sådd korn i
jorden. 27
Han sover og står opp, det blir natt og det blir dag, og
kornet spirer og vokser, men han vet ikke hvordan det skjer.
28 Av seg
selv gir jorden grøde, først strå, så aks og til sist modent korn i akset.
29 Så
snart grøden er moden, svinger han sigden, for høsten er kommet.»
30 Han
sa: «Hva skal vi sammenligne Guds rike med? Hvilken lignelse skal vi
bruke? 31
Det er som et sennepsfrø. Når det blir sådd, er det mindre
enn noe annet frø på jorden,
32 men når det er sådd, vokser det
opp og blir større enn alle hagevekster og får så store greiner at
himmelens fugler kan bygge rede i skyggen av det.» Mark. 4, 26-34
Det overraskende Guds rike Guds rike var det aller første Jesus brakte på
banen, i alle fall ifølge evangeliet etter Markus: "Tiden er inne,
Guds rike er kommet nær." (Mark 1,15). Da må det være noe viktig? Men
Bibelen gir ingen detaljbeskrivelser av begrepet. Jesu nærmeste venner
fikk vel ikke helt taket på hva dette var for noe. Og Jesus selv snakket
helst om det i lignelser; slik som disse om "såkornet" og "sennepsfrøet".
Bildene han brukte stod åpenbart i kontrast til
forventningen mange hadde til Jesus og til hva han skulle skape. De håpet
at Messias med militær kraft skulle jage romerske soldater på dør og
gjenskape nasjonens fordums storhet. Men det er inne i frøet det skjer, skjult for øyet
og ugripelig for oss, fortalte Jesus. Guds rike er et skjult rike, hvor
"noe annet" bestemmer - ikke våre ledere, eller et menighetsråd for den
saks skyld. I den greske grunnteksten står det egentlig
Guds kongedømme. Det har derfor vært lett å se for seg
nasjonalstaten, landegrenser, militær makt, et folk med felles kultur ...
styrt av en mektig konge. Mange som fulgte Jesus drømte nettopp om et
slikt nytt kongedømme ... likt det som hadde vært 1000 år før da krigeren
og nasjonsbyggeren David regjerte. Men Guds rike er som en tre meter stor og tett
sennepsbusk der småfugler finner ly for brennhet sol. Og det vokser fra
tilsynelatende neste ingenting og uten bruk av makt, som et såkorn eller
frø; fredelig, naturlig og med livslyst. "Salige er de som er fattige i ånden, for
himmelriket er deres," (Matt 5,3) sa Jesus en gang og beskrev Guds rike
som et bakvendtland. I dette riket er det plass for husløse, rettsløse,
håpløse, fredløse, målløse, tannløse, statsløse ... fattige i enhver
forstand. I Guds rike er det plass slik fugler kan bygge reir i skyggen av
et sennepstre. Da Jesus talte om dette riket, visste noen
umiddelbart at de hadde funnet et hjem. Mens andre ville helst definere og kontrollere
"riket", sette grenser rundt det og innholdsbestemme det. I så fall
oppstår det problemer; for vi klarer ikke å inkludere nok, og elske nok.
Det kan bare Gud. Der Jesus gikk frem, vokste Guds rike: Den
forhatte Sakkeus, den utstøtte kvinnen ved brønnen (som var prekentekst
for to uker siden),
kvinnen som var grepet i ekteskapsbrudd, den blinde Bartimeus ... ; de
fikk alle livshjelp, tilhørighet og håp i Jesu ord og nærvær. Kirken er ikke Guds rike. Men kirken har et kall
til å forkynne frihetens evangelium slik at Guds rike vokser. Guds rike er det som kommer med Jesus. Det møter
oss i fortellinger, i dåp, i nattverd ... Det viser seg der det er
nestekjærlighet. Det vokser der evangeliet blir forkynt med handlinger og
ord. Men selv om riket slik sett er noe vi kan tilhøre og fornemme, så forblir det Guds og dermed større enn vi kan begripe. Og heldigvis slik at det stadig overrasker. |
|