Frogner menighet, Oslo |
Åpningssiden med hovedmeny
Ansatte Barn, ungdom Gudstjeneste Kalender (hva skjer?) Menighetsrådet |
|
Preken - 4. søndag i påsketiden
Vår første kjærlighet
Prekenteksten for 4. søndag i påsketiden står i Johannesevangeliet 13, 30-35
30 Da Judas hadde fått
stykket, gikk han straks ut. Det var natt. 31 Da
han var gått, sa Jesus: «Nå ble Menneskesønnen herliggjort, og Gud ble
herliggjort gjennom ham. 32 Og
er Gud blitt herliggjort gjennom ham, skal Gud også herliggjøre ham, og
gjøre det snart. 33 Mine
barn! Ennå en liten stund er jeg hos dere. Dere skal søke meg, men det jeg
sa til jødene, sier jeg nå til dere også: Dit jeg går, kan dere ikke
komme. 34 Et nytt bud gir jeg
dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske
hverandre. 35 Ved dette skal
alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til
hverandre.» Jeg opplever det noen ganger i sorgsamtaler. De etterlattes fortelling
kan handle om vonde opplevelser fra livet med den avdøde, men under
fortellingen hører jeg kjærlighetens stemme. I dagens tekst snakker Jesus om at vi som er hans etterfølgere, skal
elske hverandre slik han har elsket oss. Han kaller det et nytt bud.
Hvordan kan det være nytt, dersom det er sant at kjærligheten gjennomsyrer
alt? De fleste religioner legger vekt på at man skal elske sin neste, også
de fremmede som ikke umiddelbart hører til flokken, så det er ikke
spesielt kristent å elske. Det nye må være gudskjærlighetens væremåte, slik Jesus viste
oss den: «Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre».
Det er en kjærlighet som er like høy og dyp og grenseoverskridende som den
virkeligheten vi lever i. Den holder oss sammen og den holder ikke opp med
å gjøre det. Den svikter ikke, den støter ikke ut, tar ikke hevn, tar ikke
slutt. Den viser seg i vilje til å stå i det som gjør vondt, til å gå i
døden. Den manglende evnen til å elske slik Jesus gjorde, skinner igjennom
allerede i den andre leseteksten for dagen i dag. Den er fra Johannes
åpenbaring. Forfatteren skryter av menigheten i Efesos for sin
utholdenhet, og det er vel og bra, men plutselig kan vi lese: «… du skal
ha ros for at du hater nikolaittenes gjerninger, slik jeg selv gjør». – Du
skal ha ros for at du hater… Vi kan ane en konflikt i menigheten. Slik har det vært fra første stund blant oss Jesu etterfølgere,
konflikt på konflikt, fordømmelser, ekskludering, kamp om makt. Men det er
langt fra hele sannheten om de kristne fellesskapene, for den kristne
historien er også full av fortellinger om mennesker som har valgt å stå i
kjærligheten i stedet for å gi seg over til hat, anklager, og andre angrep
som bare fører vondt med seg. Jesu ord og gjerninger henter oss hele tiden tilbake til dette
grunnlaget i tilværelsen, den kjærligheten vi lever og rører oss og er til
i. Det er en kjærlighet som seirer over alle ødeleggende krefter, også
døden. I Frogner kirke har vi et glassmaleri som viser den seirende, slik han
fremstilles i Johannes åpenbaring: «Da så jeg sju lysestaker av gull, og
midt mellom lysestakene en som var lik en menneskesønn, kledd i en
fotsid kjortel og med et belte av gull om brystet. Hodet og håret
hans var hvitt som hvit ull eller som snø, øynene var som flammende
ild, føttene som bronse glødet i en ovn, og røsten var som bruset
av veldige vannmasser. I høyre hånd holdt han sju stjerner, og fra
munnen gikk det ut et skarpt, tveegget sverd. Ansiktet var som solen når
den skinner i all sin kraft. |
|