|
|
Preken - 3. søndag i fastetiden, 7. mars 2021 - ved
sokneprest Rut Ugland
Til utskriftsvennlig versjon
Evangeliet for 3. søndag i faste står skrevet hos Markus 9, 17-29:
17 En i mengden svarte:
«Mester, jeg er kommet til deg med sønnen min fordi han har en ånd som
gjør ham stum. 18 Når den
griper fatt i ham, kaster den ham over ende, og han fråder og skjærer
tenner og blir helt stiv. Jeg ba disiplene dine drive ånden ut, men de
maktet det ikke.» 19 Da sa
han til dem: «Du vantro slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere? Hvor
lenge skal jeg holde ut med dere? Kom hit med gutten!»
20 De kom med ham, og straks ånden
fikk se Jesus, rev og slet den i gutten så han falt over ende og vred seg
og frådet. 21 Jesus spurte
faren: «Hvor lenge har han hatt det slik?» «Fra han var liten gutt»,
svarte han. 22 «Mange ganger
har ånden kastet ham både i ild og i vann for å ta livet av ham. Men om
det er mulig for deg å gjøre noe, så ha medfølelse med oss og hjelp oss!»
23 «Om det er mulig for meg?»
svarte Jesus. «Alt er mulig for den som tror.»
24 Straks ropte guttens far: «Jeg
tror, hjelp meg i min vantro!» 25 Da
Jesus så folk stimle sammen, truet han den urene ånden og sa: «Du stumme
og døve ånd, jeg befaler deg: Far ut av ham, og far aldri mer inn i ham!»
26 Da skrek den høyt, slet
voldsomt i gutten og fór ut. Gutten lå livløs, og alle sa at han var død.
27 Men Jesus tok ham i hånden
og hjalp ham opp, og han reiste seg.
28 Da Jesus var kommet i hus og
disiplene var alene med ham, spurte de: «Hvorfor var det ikke mulig for
oss å drive den ut?» 29 Han
svarte: «Dette slaget er det bare mulig å drive ut ved bønn og faste.»
Markus 9, 17-29
Fastetiden har ett tema som stadig går igjen – nemlig
KAMPMOTIVET! Vi møter mennesker som kjemper med Gud
– og seg selv – for å få del i nåden og helbredelsen og retten til
himmelen. Vi hører om kampen mot onde krefter og ånder – og retten til å
få del i det gode – Guds velsignelse! Denne søndagens
bibeltekster starter det med det gamle testamentets – Job. Fortellingen
om Job skildrer hvordan den velsignede og rettferdige Job utsettes for
plager og ødeleggende hendelser, slik at han til sist sitter i en askehaug
og skraper byller av huden med et potteskår..! Jobs bok, som
ble til ca. 400 år før Jesu fødsel, omhandler det som fortsatt er et av
troens største tankekors, nemlig: Hvordan Gud kan tillate at det skjer så
mye vondt – og at enkelte mennesker gang på gang blir rammet av sykdom og
ulykker. Job selv var en av disse. Rettferdig og gudfryktig – likevel
rammes han av endeløs motgang og lidelser. Fortellingen
beskriver en samtale mellom Gud og Satan – der vi får høre at Gud tillater
at Jobs tro blir satt på prøve. Dette et fremmed og
utypisk gudsbilde – ulikt mye av det vi ellers kjenner; der Gud som oftest
er den som trøster og beskytter. Men, trass i all motgang og meningsløs
lidelse lar Jobs tro seg ikke ødelegge. Selv ikke Guds
tilsynelatende fravær ødelegger Jobs tro..! Og – i
det 19.kapitlet i Jobs bok – hører vi Jobs egen konklusjon
når han sier: Jeg vet at min gjenløser lever. Som den
siste skal han stå frem i støvet. Når huden er revet av meg og kjøttet er
borte, skal jeg se Gud! Det er jeg som får se ham – ikke en fremmed. Mitt
indre fortæres av lengsel!! Fra Jobs bok tar denne søndagens
bibeltekster oss – 450 år videre – til menigheten i Efesos, der Paulus
forbereder menigheten på at de som er døpt med Jesu dåp også får del i
Jesu kamp mot mørkets krefter.
Det er en intens formaning om å holde ut! Og det understrekes hva som
er deres våpen og styrke i kampen som venter – og hvilken stor Herre de
tjener – han som til sist skal gi dem seier!
Ta på dere Guds fulle rustning! Sannhetens belte!
Rettferdighetens brynje! Fredens evangelium og troens skjold!!
Oppskriften er klar: Gjør alt dette i bønn. Våk og hold
ut!!
En som hadde holdt ut og «beholdt troens
skjold» var faren til den syke gutten vi leser om i
evangelieteksten hos Markus. En fortvilet far med en syk gutt – som kommer
til Jesus for å få hjelp.
Fortellingen gir oss et innblikk i
sykdomsforståelsen på Jesu tid. En forståelse som er fjern fra vår tids
viten og kunnskap. Utfra vår kunnskap høres det ut som gutten lider av
epilepsi. Men den gangen tenkte de tydeligvis at denne typen sykdom kom
fra onde ånder – som tok bolig i mennesker for å plage og ødelegge dem.
Et av fastetidens viktigste temaer handler altså om KAMP.
Og i Markusteksten vår får vi innblikk i Jesu egen kamp:
«Du vantro slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere? Hvor lenge skal jeg
holde ut med dere?
Vi får også innblikk i en fars kamp for
sønnen sin. Jesus forbarm deg over oss!! Antagelig hadde de prøvd
mye – kanskje var det siste rest av håp – i henvendelsen til Jesus. Hjelp
oss – om det er mulig!!
Og til slutt får vi også et innblikk i
disiplenes kamp: Disiplene som så gjerne vil, men som
ikke skjønner hvorfor dette er så vanskelig.
Dette fører
oss til vår egen kamp. Og – hva vi kan lære av
alt dette?
Først og fremst kanskje dette – at Bibelen er
realistisk og forbereder oss på at ting ikke alltid er enkelt –
og at det alltid vil være spørsmål der som vi ikke får fullstendige og
gode svar på.. Tvilen og usikkerheten - er - en del av det vi er
satt til å leve med. Og – vi verken kan eller skal flykte fra det!
Midt i koronatiden og fastetiden ber bibeltekstene oss om å
være utholdende i kampen for det gode. Og – vi lærer noe viktig
om ikke å gi opp.
Det er ofte fristende å gi opp
når motstanden og utfordringene blir store. I samfunnsliv og privatliv og
kirkeliv: Vi blir minnet om at utholdenhet er viktig på
alle disse arenaene. Og – vi er ikke alene. Vi står sammen med hverandre.
Og Gud står sammen med oss!!
Kampvilje og utholdenhet er en
guddommelig gave som skaper håp – selv der hvor
alle muligheter synes brukt opp – og hvor alt håp er ute!
Utsnitt fra "Den fortapte sønns gjenkomst" i
Per Vigelands glassmaleri i Frogner kirke (Lukas-vinduet). Foto: Rut
Ugland.
|
|
|