|
|
Preken - Kristi forklarelsesdag, 7. februar 2021.
Ved sokneprest Margunn Sandal
Til utskriftsvennlig versjon
Mark. 9, 2-13 2 Seks dager
senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og Johannes og førte dem opp på et
høyt fjell, hvor de var alene. Der ble han forvandlet for øynene på dem,
3 og klærne hans ble så skinnende hvite at ingen som bleker
klær her på jorden, kan få dem så hvite. 4 Elia viste seg for
dem sammen med Moses, og de snakket med Jesus. 5 Da tok Peter
til orde og sa til Jesus: «Rabbi, det er godt at vi er her. La oss bygge
tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia.» 6 Han
visste ikke hva han skulle si, for de ble grepet av stor frykt. 7 Da
kom det en sky og skygget over dem, og det lød en røst fra skyen: «Dette
er min Sønn, den elskede. Hør ham!» 8 Og med ett, da de så seg
omkring, så de ingen annen enn Jesus; bare han var hos dem. 9 På
veien ned fra fjellet påla han dem at de ikke skulle fortelle noen hva de
hadde sett, før Menneskesønnen var stått opp fra de døde. 10 De
tok til seg dette ordet, og de diskuterte seg imellom hva det er å stå opp
fra de døde. 11 Og de spurte ham: «Hvorfor sier de skriftlærde
at Elia først må komme?» 12 Han svarte: «Elia kommer først og
setter alt i rette stand. Men hvordan kan det da stå skrevet om
Menneskesønnen at han skal lide mye og bli foraktet? 13 Jo, jeg
sier dere: Elia er allerede kommet, og de gjorde med ham som de ville,
slik det står skrevet om ham.»
Rafael: Transfigurasjonen eller
Forklarelsen på berget (1520)
Pinakoteket, Vatikanmuseene. Wikimedia
Creative Commons
Attribution-Share Alike 4.0 International license, CC BY-SA 4.0.
I 1517 fikk den italienske maleren Rafael oppdraget med å
male Kristi forklarelse. På den tiden var Kristi forklarelsesdag
en ganske ung fest i Vest-Europa, mens den hadde blitt feiret lenge i
Østkirken. Kirkefedrene mente at hendelsen på fjellet spilte en sentral
rolle for Jesu disipler. Forklarelsen skjedde for at de skulle bli styrket
i troen. Og den styrken trengte de da de senere skulle oppleve Jesu
lidelse og død. Maleriet framstiller Jesus i en overjordisk
tilstand. Han svever i lufta i skinnende hvite klær, og han er omgitt av
et strålende lys. På høyre side ser vi Moses og på venstre Elia. De svever
også. Nede på noe som ligner et platå, befinner Peter og Johannes og Jakob
seg. De er slått i bakken og de holder hendene for ansiktet, som om de
prøver å beskytte seg mot det blendende lyset.
Rafael maler Jesu ansikt
slik at det er helt perfekt, etter datidens ideal. Det er blitt forvandlet
til noe helt perfekt. Slik prøver Rafael å få frem at Jesus, har del i noe
som er fullkomment, at han er Guds sønn. Og det ansiktet de ser, det er
Jesu ansikt etter oppstandelsen, når alt er fullendt. I
nedre del av bildet, nedenfor platået så å si, har Rafael valgt å ta inn
en annen bibelfortelling. Det er den fortellingen som følger rett etterpå,
hos Markus. Den handler om det som skjedde da de kom ned fra fjellet. Da
møter de en stor folkemengde. I denne mengden er det en mann som roper på
Jesus for å hjelp. Han har en gutt med det han tror er en ond ånd. Rafael
fanger opp at det kan være epilepsi, i alle fall fremstiller han gutten
slik, ned i høyre del av bildet.
Vi kan se fortvilelsen, ja nesten
desperasjonen, i farens ansikt, der han kommer med sønnen og trygler om
hjelp.
Han henvender seg til disiplene,
men de kan ikke hjelpe. Noen helt til venstre i bildet ser ned og er
omsluttet av mørke. Det er et uttrykk for mangel på tro. - En innstilling
som sier at det ikke nytter å prøve engang. De kan ikke gjøre noe fra
eller til. Ved siden av den syke gutten kneler en lysende
kvinne. Hun ser på disiplene med et fast blikk og peker mot gutten. Hun
skal forestille troen, derfor lyser hun. Linjene i denne nederste del av
bildet beveger seg på kryss og tvers, og skaper noe som kan ligne et kaos.
Faren ser mot disippelen i rødt, og han peker på Jesus, og slik fortsetter
linjen og lager i en sirkel som holder de to fortellingene sammen.
Det som bildet viser, er Kristi forklarelsesdag slik den ble forstått i
den bysantiske tradisjonen. Her handler forklarelsen, eller
transfigurasjonen, ikke bare om at Jesus viste seg som Gud, som den
fullkomne. Det handler også om at Jesus viser seg som menneskenes
frelser.
Det er den oppstandne Jesus Peter
og de andre ser der på fjellet, han som også har vunnet over alle de
kreftene som skaper lidelse hos menneskene. Dette maleriet
var Rafaels siste, og han rakk ikke å fullføre det før han døde, bare 37
år gammel. Det blir fortalt at da han lå død i arbeidsrommet sitt,
plasserte de det bildet som han hadde malt av Jesu forklarelse, ved hodet
hans.
Peter og de andre fikk et glimt av Guds
virkelighet der alt en gang skal være fullkomment. Det er ikke rart om
Peter hadde lyst til å bli værende der oppe på fjellet, i den helt
spesielle opplevelsen. Det er forståelig at han ville bygge hytter så de
kunne bli boende i glansen. Men de skulle ned igjen fra fjellet, og der
ventet hverdagen.
Slik er det også for oss. Om jeg skal holde
meg til Rafaels bilde, så kan det nok hende at kristenlivet kan ha sine
forklarende øyeblikk, slik vi ser i øverste del av bildet. Men det er i
nedre halvdel, i hverdagslivet med alle sine bekymringer, i koronatiden
med all usikkerheten og ventingen, i uroen og strevet, at livet skal leves
ut og troen blir prøvd. Men det er også her
forvandlingen kan skje. Den kan skje når mennesker våger å tro at de
kan være en del på Guds pågående transformasjon i verden, den som er
drevet av kjærlighet og skal bli fullendt i kjærlighet. På Kristi
forklarelsesdag får vi et glimt av Jesus som setter han i et nytt lys,
lyset fra frelseren. Fra det lyset kan mennesker få mot og til å leve og
styrke til å begi seg ut i et liv i kjærlighet, tro og håp.
|
|
|