Preken Maria budskapsdag - søndag 22. mars 2020 ved sokneprest Margunn Sandal
Utskriftsvennlig versjon
Luk 1, 26-38 26 Men da
Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i
Galilea som het Nasaret, 27 til
en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens
navn var Maria. 28 Engelen kom
inn til henne og sa: «Vær hilset, du som har fått nåde! Herren er med
deg!» 29 Hun ble forskrekket
over engelens ord og undret seg over hva denne hilsenen skulle bety. 30 Men
engelen sa til henne: «Frykt ikke, Maria! For du har funnet
nåde hos Gud. 31 Hør!
Du skal bli med barn og føde en sønn, og du skal gi ham
navnet Jesus. 32 Han
skal være stor og kalles Den høyestes Sønn, og Herren Gud
skal gi ham hans far Davids trone. 33 Han
skal være konge over Jakobs hus til evig tid; det skal ikke
være ende på hans kongedømme.» 34 Maria
sa til engelen: «Hvordan skal dette kunne skje når jeg ikke har vært
sammen med noen mann?» 35 Engelen
svarte: «Den hellige ånd skal komme over deg, og
Den høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal barnet
som blir født, være hellig og kalles Guds Sønn.
36 Og hør: Din slektning Elisabet
venter en sønn, hun også, på sine gamle dager. Hun som de sa ikke kunne få
barn, er allerede i sjette måned. 37 For
ingen ting er umulig for Gud.» 38 Da
sa Maria: «Se, jeg er Herrens tjenestekvinne. La det skje med meg som du
har sagt.» Så forlot engelen henne.
Det er påfallende i disse korona-tider hvordan vi vi snakker om
fremtiden. Det er mye som er usikkert, og det er vanskelig å vite hvordan
ting kommer til å utvikle seg. Vi får se hva som skjer etter påske, er det
mange som sier. Og akkurat det er tankevekkende. Det er som om påsken har
blitt et tidsskille. Sett fra et kirkelig synspunkt er det
ikke så galt. Tvert imot. Det jo helt i tråd med kirkeårets rytme. Akkurat
nå er det fastetid, en tid for bot og bønn og ettertanke. Korona-utbruddet
har virkelig gitt oss noe å tenke på. Vi hører folk si at det er naturen
som slår tilbake. Noen mener at vi nå ser fruktene av en globalisert
kultur der folk tar det for gitt at vi kan farte rundt akkurat som det
passer oss. Atter andre hevder at pandemien er et resultat av
individualismen. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men jeg er sikker på at
det kommer mange analyser fremover. Uansett, trenger vi å ta inn over oss
at menneskeheten står ansikt til ansikt med noe vi ikke har kontroll over.
Det er skremmende, og det skaper mye uro og angst. Da
korona-smitten kom ble fastetiden mer krevende enn noen kunne forestille
seg. Maria budskapsdag kiler seg inn i både korona- og fastetid med et
budskap som gir håp. Det skal komme en forløsning. Det blir et tidsskille.
Vi venter på påsken.
Den virkeligheten som vi nå står i, kan vi leve med. Maria
viste oss hvordan. Hun tok imot livet slik det var blitt og la alt i Guds
hender. Hun var både forskrekket og redd, men det kunne hun med Guds hjelp
stå i. Dessuten hadde hun en støttespiller i Elisabeth.
Med hjelp fra Gud og hverandre skal også vi klare
koronakrisen. Vi har uansett ikke noe annet valg. Nå er det slik det er.
Men vi har et håp. Det er forankret i den erfaringen
Maria hadde, og som mange har hatt både før og etter henne. Det er at
kriser kan bære i seg det nyskapende, og det kan fødes noe vakkert gjennom
smerten. Når vi opplever at vi går under, reiser Gud oss opp.
Dere som går til gudstjeneste i Frogner kirke, har
sikkert lagt merke til at jeg alltid løfter barna høyt opp etter dåpen.
Det er en symbolsk handling for at vi alle skal bli minnet om hva dåpen
betyr. Den som døpes går under med Jesus Kristus, for å bli løftet opp med
ham til nytt liv. Det tar ikke slutt med dåpshandlingen. Vi reises hver
dag opp til det nye livet.
Kanskje har dere også lagt merke til at jeg kaster et blikk opp mot
orgelgalleriet i forbindelse med dåpen. Det er ikke bare fordi jeg ønsker
å holde kontakten med organisten. Det er fordi jeg ser opp på Maria-bildet
i vinduet ut mot Bygdøy allé.
Per Vigeland har laget en Maria som sitter på kne, mens hun løfter
Jesusbarnet høyt opp i luften. Vi kan skimte krybben i bakgrunnen. I den
kristne kunsten symboliserer krybben ikke bare stedet der det nyfødte
barnet ble lagt, den representerer også Jesu grav. Og vi aner at det er et
påskemotiv innbakt i det bildet som vi først og fremst forbinder med jul.
Maria har en rødbrun kjole som kan symbolisere kjærligheten og det
menneskelige. Hun bærer en blå kappe. Blått er himmelens og troens farge.
Hun trodde på Gud og har siden vært et forbilde for alle troende. Vår egen
Maria har dessuten fått langt flommende rødt hår. Hun har blikket festet
på Jesus-barnet mens hun løfter ham opp med en blanding av bestemthet,
stolthet, takknemlighet og ømhet. Jeg synes kanskje det et drag av smerte
rundt munnen.
Legg merke til Maria, neste gang du er i kirken! Det er ikke rart hun
er fortsatt et forbilde for alle troende. Ved å overgi seg og barnet sitt
i Guds hender ble hun en bro for det nye livet som var på veg.
Maria på veg (Stein Versto) Eg varsla vart, ein tidleg vår
om noko rikt og stort at livet er ei gåve som vi får og så gjev bort
No renn det livet gjennom meg, ei elv av ljos, ein foss, snart
heile verda føder eg, den Sonen, inn til oss
Ja, det er og eit under stort at slik ei møy som eg kan vera dør
for slik ein konge, bru for slik ein veg
|