Preken - 3. søndag i åpenbaringstiden, 17. januar 2021 ved sokneprest Rut Ugland Utskriftvennlig versjon
4
Han måtte reise gjennom Samaria,
5 og der kom han
til en by som het Sykar, like ved det jordstykket Jakob ga sin sønn Josef.
6
Der var Jakobskilden. Jesus var sliten etter vandringen, og han satte
seg ned ved kilden. Det var omkring den sjette time. Johannes evangelium, 4, 4-26
Den samaritanske kvinnen med vannkrukken som vi hører om i søndagenes evangelietekst hadde levd en stund – og sikkert gjort seg mange erfaringer. Og alle var nok ikke like gode.
Historien forteller om en samtale og et møte mellom Jesus og en fremmed kvinne ved en brønn et sted i Samaria. Det kan selvfølgelig dreie seg om at hun flere
ganger har opplevd å bli enke, det var ikke så uvanlig på den tiden. Men
tonen og brodden i det som sies kan også tyde på at det var noe mer – en
prostituert kanskje – eller i hvert fall en som gikk fra det ene forholdet
til det andre. Uansett – den samaritanske kvinnen var antagelig vant til at
mange møtte henne med baksnakk og forakt. Og nettopp derfor ble også møtet
med Jesus annerledes enn det hun var vant til… Jesus møtte henne med åpenhet og ærlighet – han så
på henne som et medmenneske – med krav på respekt – han så på henne i
kjærlighet! I forhold til sin samtid var Jesu holdning til
kvinnen revolusjonerende. For det første skulle han som mann slett ikke
snakke til en fremmed kvinne. For det andre så var hun samaritansk – det vil
si en hedning og en utenforstående. Også var det dette med mennene hun hadde
hatt – og han hun nå hadde – som ikke var hennes mann… I forhold til vår tid og våre mål synes det kanskje
ikke så revolusjonerende dette som Jesus gjorde. I lys av vår egen tids syn
på seksuell adferd og trakassering kunne det kanskje vært på sin plass å
spørre om andre sider ved Jesu holdning. Hvorfor var det – og er det – først og fremst
kvinnene som stigmatiseres og settes skyldtegn på? Hva med mennene og deres
rolle? I vår tid er dette viktige og nødvendige spørsmål,
men i forhold til Jesu tid er dette irrelevant å tenke på. Med tanke på Jesu
samtid og deres syn på kvinner og utenforskap var Jesu holdninger radikale
og nytenkende! Jesu holdning til den samaritanske kvinnen – og
andre stigmatiserte grupper var revolusjonerende. Han så på dem med
kjærlighet og respekt! Og når alt kommer til alt er det vel ingen ting som
er viktigere også i vår egen tid enn nettopp dette – at noen ser på oss med
respekt og kjærlighetens blikk. Et blikk som ser bakenfor folkesnakk og
rykter.. Jesu åpenhet og ærlighet ble vendepunktet for den
samaritanske kvinnen. Ved brønnen møtte hun Messias – frelseren – han som
fortalte sannheten om livet hennes – på en måte som satte henne fri og ga
henne mot til å gå videre med hodet hevet! Hva kan så – vi – lære av dette? I en verden hvor millioner av mennesker er på flukt og vandring for å finne en bedre fremtid for seg selv og sine familier – og hvor fremmedfrykt og fordømmelse sprer om seg og blir brukt politisk – er det viktig å merke seg at Jesus ikke viste tegn til fremmedfrykt eller fordømmelse overfor andre kulturer og levesett. Jesus var ikke redd for å bryte med inngrodde konvensjoner og tenkesett.
|