Preken 4. søndag i påsketiden 3. mai 2020 - ved sokneprest Margunn
Sandal
Utskriftsvennlig versjon
Sorgen skal bli forvandlet til glede
Joh 16,16-22 16 Om
en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal
dere se meg.» 17 Da sa noen av
disiplene hans til hverandre: «Hva mener han med å si: ‘Om en liten stund
ser dere meg ike lenger, men om en8 liten stund igjen skal dere se meg’
og: ‘Jeg går til Far’? 16 Hva
mener han med ‘om en liten stund’? Vi skjønner ikke hva han snakker om.»
19 Jesus visste at de ville
spørre ham, og han sa: «Snakker dere om det jeg sa: ‘Om en liten stund ser
dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg’?
20 Sannelig, sannelig, jeg sier
dere: Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal
sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede.
21 Når en kvinne skal føde, er hun
engstelig, for hennes time er kommet. Men når barnet er født, har hun
glemt smertene i sin glede over at et menneske er kommet til verden.
22 Også dere er engstelige nå. Men
jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta
gleden fra dere.
Du trenger ikke være et spesielt tvilende menneske for å oppleve en
gudsforlatthet. Guds fravær i verden er ofte like påfallende som Guds
nærvær. Den kommende uken, fredag 8. mai, markerer vi at det
er 75 år siden Frigjøringsdagen i 1945. Etter 2. verdenskrig ble vanskelig
å snakke om Gud. Det var ikke lett å holde alt det grusomme som skjedde
sammen med troen på et gudsnærvær i verden. Alt som var sagt om Gud hørtes
falskt ut. Det var ikke troverdig. Hvilken Gud kunne la ondskapen herje og
slike grusomheter skje som man hadde vært vitner til?
Sentrale teologer, som Paul Tillich, mente teologien måtte være taus.
Læren om Gud måtte stilles tilbake til et nullpunkt. Om man noen gang
igjen skulle kunne skrive og snakke om Gud, så måtte man begynne med hvite
ark og total stillhet. Det samme skjedde i arkitekturen. Den tyske
arkitekten Rudolph Schwartz tok til orde for at fondveggene i nye kirker
burde være helt hvite og tomme. Fra gammelt av var dette stedet der
alterbilder og tavler uttrykte et Guds nærvær, eller et glimt av det
guddommelige i en eller annen form. Men nå gikk det ikke lenger an å se
Gud. Gud hadde skjult seg for menneskene, og alle forsøk på å fremstille
Gud ville komme til kort.
Jeg skriver om dette, fordi vi har frigjøringsdagen som referanseramme.
Men både dere og jeg vet at vi ikke trenger å gå tilbake til krigen for å
forstå opplevelsen av verden er et gudsforlatt sted. Det har menneske
opplevd til alle tider, og det opplever mennesker i dag. Ifølge
forfatteren av Johannesevangeliet er det til og med en grunnerfaring.
Ingen har noen sinne sett Gud, hevder han. Det finnes ingen menneskelig
tilgang til Gud. Gud og Guds vilje med verden og oss mennesker er i
utgangspunktet usynlig og ukjent for oss.
Går vi til historien, er det ikke godt å si hvilke krefter som styrer
utviklingen. Ser vi på naturen, kan vi kanskje få et håp om at livet skal
bli ført videre, i alle fall nå om våren. Mens for menneskene er den
brutale sannheten at døden er den eneste utgangen vi kjenner. Ingen kan
vite sikkert hva som holder eksistensen vår oppe. Men, fortsetter
forfatteren, av Johannesevangeliet. Gjennom Jesus har vi tilgang til Gud.
Den som har sett meg, har sett Faderen, sier Jesus i kapittel 14.
Hva betyr det egentlig? Teologen Jakob Jervell har prøvd å forklare. Han
skriver at når Jesus er Guds ansikt for oss, så betyr det, at når Jesus
sier «jeg er livets brød» det vil si, jeg er den som gir mennesket liv og
eksistens, så er det Gud som er livets brød. Og når Jesus sier «Jeg er
verdens lys», det vil si den som gir mennesket mulighet til å forstå seg
selv og verden, så er det Gud som er verdens lys. Når Jesus sier: «Jeg er
den gode hyrde», det vil si jeg er den som gir meg selv og mitt liv for
menneskene, så er det Gud som gir seg selv til og for menneskene.
Ut fra den menneskelige erfaring kan det virke som om verden og
menneskeheten er overlatt til en blind skjebne, til et univers uten mål og
mening. Men slik er det ikke, skriver Jervell. For når Jesus sier gir seg
selv til og for menneskene, så viser han noe om Gud som er helt
avgjørende: Den makten som hvert enkelt menneske, ja som hele
menneskeheten er overgitt til, den makten som historien og historieløpet
ikke kan avsløre, er ikke en blind skjebne, eller en diffus kraft. Vi er
overgitt til en far som elsker oss, og jeg vil legge til, - en mor som
elsker oss. Vi er overgitt til kjærlighetens kraft.
Akkurat nå er det unntakstilstand i verden og i kirken. Den kan være
krevende, også for troen. Noen blir engstelige, mange kjenner et stor savn
etter gudstjenestefellesskapet. Vanligvis kan vi få næring til troen rundt
nattverdbordet når vi tar imot Jesus Kristus i brødet og vinen. Vi kan se,
smake og sanse Guds konkrete nærvær. Nå er dette et savn. Da kan vi
trøste oss med at ordene fra Jesus til sine disipler også gir oss håp:
«Dere skal sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede!»
Her skal jeg ta et stort sprang til livet barnehagen fordi det kan gi et
bilde av håpet. Barn som skal begynne i barnehage må tilvennes. Først en
time alene, uten foreldre, så to timer, så kanskje en halv dag og til
slutt en hel dag. De må lære, at selv om foreldrene er borte, så kommer de
tilbake. De kan aldri jo aldri vite det helt sikkert, selvsagt, det vil
alltid være en usikkerhet der. Men så kommer mor eller far, og noen roper:
Du blir henta! Og det som skjer da er bare magisk. Diktet «Hentet», av
Johann Grip, beskriver dette magiske øyeblikket.
Barn har en egen måte å bruke
språket på. I barnehagen der sønnen min går,
blir de for eksempel "henta". Sunniva, du er henta!
roper de, når for eksempel Sunniva blir
hentet, og Sunniva slipper det hun har i hendene
løper hvinende nedover skråningen rett i
armene på den som står ved porten og er kommet
for å hente. Når også jeg en gang får øye på
at noen står i porten og skal hente meg
da håper jeg at det vil skje nøyaktig slik.
|