Preken Kristi åpenbaringsdag, 3. januar 2021 ved sokneprest Margunn Sandal
Utskriftsvennlig versjon
Luk 2,40-52 40 Og
gutten vokste og ble sterk, fylt av visdom, og Guds nåde var over ham.
41 Hvert år pleide
Jesu foreldre å dra til Jerusalem for å feire påske.
42 Da han var blitt tolv
år, dro de som vanlig opp til høytiden.
43 Men da høytidsdagene var over og de skulle
hjem, ble gutten Jesus igjen i Jerusalem uten at foreldrene visste om det.
44 De trodde
han var med i reisefølget, og gikk en dagsreise før de begynte å lete etter
ham blant slektninger og venner. 45 Da
de ikke fant ham, vendte de tilbake til Jerusalem for å lete etter ham der.
46 Først etter
tre dager fant de ham i tempelet. Der satt han blant lærerne, lyttet til dem
og stilte spørsmål. 47 Alle
som hørte ham, undret seg over hvor forstandig han var og hvor godt han
svarte. 48 Da
foreldrene så ham, ble de slått av undring, og hans mor sa: «Barnet mitt,
hvorfor har du gjort dette mot oss? Din far og jeg har lett etter deg og
vært så redde.» 49 Men
han svarte: «Hvorfor lette dere etter meg? Visste dere ikke at jeg må være i
min Fars hus?» 50 Men
de forsto ikke hva han mente med det han sa til dem.
Uroen og maktesløsheten blir til en bønn, en bønn om at Gud må være hos dem som har det vondt og gi dem hjelp. Bønnen er forankret i julens budskap om at «lyset skinner i mørket og mørket har ikke har overvunnet det». Dette er det håpet kirken lever av og kan bringe videre inn i et nytt år.
Dagen i dag, Kristi åpenbaringsdag, har blitt markert i kirken fra tidlig kristen tid. Den har røtter tilbake til epifania-festen. Epifania betyr tilsynekomst eller åpenbaring. Det som kommer til syne, eller blir åpenbart, er at Jesusbarnet var mer enn et menneskebarn. Han var Guds sønn. Epifania-festen utviklet seg til en storslått fest, med lys og opptog. For Jesus var jo kommet som et lys, for å lyse opp i menneskesinnets mørke, i fellesskapets mørke, og i jordas mørke.
Gud kom til oss og ble menneske, helt og fullt
Og - Jesus kom til oss som Gud, som vår og verdens skaper og
opprettholder, - som vårt eneste håp når det vi ellers i livet setter vår
lit til, bryter sammen.
Dagen i dag er starten på åpenbaringstiden, den tiden i kirkeåret da dette Jesusmysteriet vil komme til syne. Bibeltekster, salmer og bønner, skal hjelpe oss til å oppdage hvem barnet i krybben var og se hva møtet med ham gjorde med mennesker.
Teksten om Jesus i tempelet er en ganske nøktern fortelling, en av de få fortellingene om Jesu barndom som er kommet med i Bibelen. Ikke fordi man manglet stoff, det oppstod tidlig mange historier om ‘mirakelbarnet’ Jesus med sine overnaturlige evner. - Et barn som lagde spurver av leire, og når han klappet så begynte de å fly. Eller sønnen som overgikk sin far, tømreren Josef, slik at når han ikke fikk tømmerstokkene til å passe sammen, velsignet sønnen bare tømmeret, og da falt alt på plass. Det mangler altså ikke på frodige spekulasjoner om det mirakuløse Jesusbarnet.
Det er spennende nok, men dagens tekst handler om noe mye viktigere og mer avgjørende for vår tro og det håpet vi lever av. For hvem var Jesus? Var han Gud, eller menneske, eller begge deler? - Var han si få fall mest Gud eller mest menneske? - Og hvilken betydning har det for oss og for kirken og for verden hva vi vektlegger?
På vei inn i et nytt år som starter i mørket og i den fortvilelses og usikkerhet som naturkreftene har ført med seg, har det faktisk mye å si om Jesus var menneskelig eller guddommelig. For, erfarte han virkelig hva det vil si å være menneske? Og var han samtidig en som kunne overvinne de meningsløse kreftene som skaper så mye ondt i verden og i menneskers liv?
Fortellingen om tolvåringen i tempelet, lar oss ane at Jesus var en helt vanlig sønn med bekymrede foreldre, og han var samtidig et barn som bar på en hemmelighet og en styrke som bare Gud kjente.
Gjennom åpenbaringstiden viser han seg som et menneske som helt og fullt
forsto det menneskelige, og han står frem med guddommelig kraft til å
hjelpe. Derfor kan vi sette vår lit til ham, slik det er formulert i den
tyske teologen Dietrich Bonhoeffers trosbekjennelse. Trosbekjennelse basert på tekst av Dietrich Bonhoeffer |