Kortversjon av kirkelig smittevern-veileder

Fullstendig utgave av kirkelig smittevern-veileder

Hilsen fra daglig leder Jens Jørgen Lie i forbindelse med gjenåpning av kirken for gudstjenester 24. mai 2020

Kjære alle
Nå åpner endelig kirken igjen for gudstjenester, selv om det blir i noe mindre format enn vi er vant med. Foreløpig får vi slippe inn maks 50 personer til gudstjeneste. Det betyr at kirkeverten/kirketjeneren kommer til å stå i døren å telle de som kommer inn i kirken. Det betyr også at de må stanse flere når det er kommet maks antall inn.

Det har også blitt et krav om at vi skal ha navn og telefonnummer på de som kommer til gudstjeneste. Grunnen til dette er for evt å spore smitte. Det betyr at kirkegjengerne må oppgi dette. Opplysningene blir oppbevart i en safe og makulert etter ti dager.

Det er viktig å huske på at det skal være minimum en meter mellom kirkegjengerne, bortsett fra de som bor i samme husholdning. De kan sitte sammen på vanlig måte.

Dersom noen føler seg syke eller har symptomer på influensa eller lignende bes om å ikke komme til kirken. Det samme gjelder personer som er i karantene.

Det vil heller ikke være mulig å ha kirkekaffe i perioden fremover.

Vi følger opp sentrale råd fra myndighetene for å stanse smittespredningen. Det betyr at det er trygt å komme til kirken når det feires gudstjeneste.

For at vi skal klare å holde god avstand så flyttes torsdagsgudstjenestene fra kapellet til kirken. Det er 4 slike gudstjenester før sommerferien setter inn, så det er bare å sette av datoene 28. mai, 4 juni, 11. juni og 18. juni.

Nå skal vi være glade for at vi kan åpne kirken vår igjen og håpe på at vi kan åpne for å være enda flere sammen til gudstjeneste etter 15. juni slik myndighetene har signalisert.

Jeg gleder meg til å se dere!

Her får dere et vakkert dikt fra Rolf Jacobsen

Pusteøvelse
Hvis du kommer langt nok ut
får du se solen bare som en gnist
i et sluknende bål

Hvis du kommer langt nok ut
får du se hele Melkeveiens hjul
rulle bort på veier av natt

får du se Universet selv,
alle lysår-milliardenes summer av tid,
bare som et lysglimt, like ensomt, like fjernt
som juninattens stjerne
hvis du kommer langt nok ut.

Og ennu, min venn, hvis du kommer langt nok ut
er du bare ved begynnelsen
– til deg selv.

Alt godt fra